3D ger lärandet ny dimension

Simrishamn Artikeln publicerades

Elever i Borrby och Gärsnäs ska vara försökskaniner i ett stort internationellt skolprojekt. Med hjälp av 3D ska man se hur eleverna tar till sig kunskap. I går satt klass sex med stora svarta 3D-glasögon och tittade på en film om hur hjärtat fungerar.

– Tack för att jag fick komma hit, sa professor Anne Bamford från Australien. Ni är en del av en stor grupp elever från flera europeiska länder.

Häromdagen träffade hon elever i Tyskland och Italien, i morgon ska Anne Bamford vara hos en fransk klass.

Hon leder projektet där elever från åtta länder deltar. Syftet är bland annat att se om 3D teknik kan användas vid undervisningen. Om det rentav gör det lättare för elever för att förstå hur saker hänger ihop och fungerar.

Själv är hon övertygad om att så är fallet.

– En del elever tar lättare till sig kunskap om de också kan se saker och inte bara sitta lyssna, säger Anne Bamford. De förstår processen bättre och då kommer man också ihåg lättare.

Hon anses vara en mycket duktig pedagog och på Gärsnäs skola är man mycket glad över att skolan är utvald i projektet. I ett pressmeddelande beskriver Simrishamns kommunen Anne Bamford som en världsledande pedagog.

– Hon står för en pedagogik som ligger i framkanten just nu, berättar Bo Erixon som är it-ansvarig på skolförvaltningen.

Innan Anne Bamford besökte Borrby och Gärsnäs har de två sexorna fått göra en förtest om hur ett hjärta fungerar och hur det är uppbyggt.

– På vis får vi reda på vilken nivå elevernas kunskap ligger före de ser 3D-filmen, berättar Gärsnäselevernas lärare Madeleine Liwell Jeppsson.

Innan det är dags att titta på filmen plockas lådor fram och upp kommer svarta 3D-glasögon. Samtidigt tågar halva klassen ut.

De kommer att få se samma film, men inte i 3D.

– Senare kommer vi att göra ett nytt test för se om det är någon skillnad mellan eleverna, säger Madeleine Liwell Jeppsson. Innan dess har vi också jobbat med frågor om hjärtat och sett filmen en gång till.

Eleverna i Gärsnäs tyckte att det var en kul upplevelse.

– Men det var inte så stor skillnad, tyckte Miranda Johansson.

Resultatet från testet i Gärsnäs och Borrby och de andra klasserna ute i Europa kommer snart att ställas samman i en forskningsrapport.

– Den kommer att vara klar i april, berättar Anne Bamford.

Eventuellt kommer hon tillbaka till Simrishamn till hösten.

– Då planeras föreläsningar för att inspirera våra pedagoger, berättar rektor Helena Carlsson.