Flitig surfare får rätt av ARN

Simrishamn Artikeln publicerades

Eftersom kundens datatrafik låg på en extremt hög nivå stängde Tele2 av hans abonnemang. Allmänna reklamationsnämnden menar dock att abonnemanget var gränslöst och att telefonbolaget handlat fel.

Simrishamnsbon hade ett abonnemang för mobilt bredband utan några begränsningar. En dag fick han ett brev från Tele2 om att hans abonnemang skulle stängas av för att han förbrukade orimligt mycket datatrafik. Detta menade operatören berodde antingen på att bredbandet inte användes för privat bruk eller att kunden hade ett oskyddat nätverk.

Den höga förbrukningen ledde enligt Tele2 till att andra kunder fick sämre datatrafik. Enligt det avtal som kunden skrivit på får kunder inte använda sitt abonnemang så att det skadar andra.

Simrishamnsbon menar att han inte haft oskyddat nätverk och att han använt bredbandet enbart för privat bruk. Han tittar mycket på filmer på You Tube och SVT Play men eftersom abonnemanget omfattade obegränsad surf trodde han att det var okej.

Datatrafik

Enligt Tele2 motsvarar Simrishamnsbons datatrafik per dag en genomsnittlig användares förbrukning på en hel månad. Simrishamnsbon ska under en månad ha varit upp i 112 gigabit.

Som en jämförelse räcker 5 gigabit till att lyssna på musik i 75 timmar eller se på tv i 15 timmar eller lyssna på webbradio i 125 timmar eller ladda ner cirka 1 250 låtar. Simrishamnsbons förbrukning är enligt Tele2 50 gånger högre än normalt.

Allmänna reklamationsnämnden ger dock kunden rätt. Att han använt en datormängd som kraftigt överskriver genomsnittet kan inte anses utgöra ett osedvanligt användande av abonnemanget. Tele2 har heller inte bevisat att kundens användning orsakat skada för andra kunder.

ARN menar att bolaget inte har stöd i sina avtalsvillkor för att stänga av ett abonnemang på de här grunderna. Kunden ska därför åter få tillgång till sitt abonnemang. Däremot anser ARN inte att kunden är berättigad till den ersättning på 1 000 kronor som han begärt.