Annons

Högtryck i Simrishamns cityklimat

Handeln i Simrishamns stadskärna ökar. I en färsk rapport rankas omsättningsökningen på stadens serveringar som bäst i landet, medan ökningen i cityhandeln totalt placerar Simrishamn fyra.
Simrishamn • Publicerad 24 september 2018
Krämaremarknaden 2017
Krämaremarknaden 2017Foto: Mattias Lundvall

– Man är på G i Simrishamn, säger Anna Wiking, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna, som står bakom rapporten Cityklimatet.

I rapporten, som görs årligen, kartläggs hur handeln i 60 svenska städer utvecklas över tid. Simrishamn är med i jämförelsen för första gången.

Annons

– Vi har valt ut bland annat Simrishamn eftersom man arbetar så aktivt med centrumutveckling, förklarar Anna Wiking.

Statistiken visar att omsättningen i Simrishamns centrum ökade med 4,5 procent åren 2016 och 2017. Rekordsommaren 2018 är alltså inte med i statistiken.

”Stadskärnorna förvandlas till ett vardagsrum där många vill vistas.”

Listan toppas av Falköping och följs av Sundsvall och Värnamo. På plats fyra står alltså Simrishamn.

– De orter som står sig bäst i de här jämförelserna är de som har en tydlig vision om att stärka sina stadskärnor, säger Anna Wiking.

Utvecklingen när det gäller kaféer och restauranger toppar dock alla de övriga städerna. Enligt rapporten ökade omsättningen på stadens serveringar med 26 procent.

– Det här är en trend i hela landet. I många stadskärnor ser man en strukturomvandling där serveringarna blir fler. Stadskärnorna förvandlas till ett vardagsrum där många vill vistas.

När det gäller detaljhandeln menar Anna Wiking att en annan nationell trend också kan förklara Simrishamns framgång.

– Service blir allt viktigare. Vem som helst kan klicka hem sina varor på internet, men de som går till butiken gör det för att de vill känna och klämma på varorna, men också för att de vill ha service. I en ort som Simrishamn, där många handlare redan känner sin kunder, är man kanske mer lojal med sina butiker.

Emma LawessonSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons