Påkörd tanker hade legat för ankar i nio dygn

Simrishamn Artikeln publicerades
Skärmavbild från appen Shipfinder. Bilden visar samtliga fartyg i det aktuella området klockan 11.40 på söndagen.
Foto:Shipfinder
Skärmavbild från appen Shipfinder. Bilden visar samtliga fartyg i det aktuella området klockan 11.40 på söndagen.

Den mänskliga faktorn uppges ligga bakom kollisionen mellan en oljetanker och en bogserbåt norr om Bornholm. Tankern hade legat för ankar i det tungt trafikerade området i nio dygn när olyckan inträffade.

Olyckan inträffade i dansk ekonomisk zon, strax utanför danskt territorialvatten, 25 sjömil norr om Bornholm, på lördagsförmiddagen och utreds därför av danska myndigheter.

Men oljetankern fick maskinproblem och ankrade redan morgonen den 27 april, det vill säga nio dygn innan olyckan inträffade.

Östersjön är ett av världens mest trafikerade hav, cirka 2 000 fartyg befinner sig där dagligen och farleden mellan Skåne och Bornholm är tungt trafikerad.

En person med insyn i frågan menar att en oljetanker som ligger för ankar på den aktuella platsen kan likställas med en långtradare som fått motorstopp i vänsterfilen på E6 och blivit stående där i nio dygn.

Tomas Molldén, vakthavande befäl på Kustbevakningen i Göteborg, håller med om att det är anmärkningsvärt länge, men konstaterar att det inte är mycket myndigheterna kan göra.

– Det är fartygets befälhavare som har ansvaret för sitt fartyg. Och får han exempelvis maskinproblem så är det rederiet som har ansvar för att han får den hjälp han behöver, säger Tomas Molldén.

– Det är svårt att tvinga någon att flytta ett fartyg. Har han vakt på bryggan och ankarlanternorna tända så uppfyller han kraven och kan ligga kvar.

Ingen person ska ha kommit till skada i samband med olyckan. Kollisionen ska inte heller ha orsakat något utsläpp.

Vaktchefen vid polisen på Bornholm, Jan Hansen, berättade på lördagen för Eksta Bladet att de tog emot anmälan om händelsen klockan 11.20.

– Vi är på väg till stället. Men det är långt ut, sa han.

Svensk kustbevakning assisterade sina danska kolleger.

Oljetankern är registrerad på Malta och var på väg till Stockholm från engelska Immingham. Bogserbåten är dansk och var på väg från Köpenhamn till Vysotsk i Ryssland.

Polis har varit ombord på båda fartygen och pratat med båda kaptenerna. Det enda fartyget som skadades var tankern från Malta, säger Jan Clausen till Sydsvenskan.

Den danska kaptenen på bogserbåten missade att oljetankern stod still, enligt Jan Clausen.

– Det verkar som att kaptenen missbedömde situationen eller inte höll tillräckligt bra uppsikt, säger han till tidningen.

Oljetankern låg vid lunch på söndagen fortfarande för ankar på platsen, cirka 4,5 mil norr om Bornholm. Bogserbåten ska ha gått till Rönne hamn på Bornholm.