Pythagoras på ett pingisbord
– Det här var jätteroligt! säger Zahra Akbari när hon efter en lång stund tittar upp från pingisbordet och sitt A4-papper med kluriga matteuppgifter.
Som till exempel hur lång diagonalen är på det där pingisbordet som man passerar i korridoren hur många gånger som helst en vanlig skoldag på Österlengymnasiet.
Lite längre bort i samma korridor står en annan klass och löser uppgifter på biljardbordet.
– Pepparkaka, någon? frågar matteläraren Peter Andersson och sträcker generöst fram den runda burken som är fylld med juliga pepparkaks-hjärtan. Sedan lägger han till:
– Förresten, hur stor volym har den här burken, och hur stor är mantelarean?
Totalt är det fyra stationer runt om på skolan som eleverna räknar sig igenom under en halvdag, och det är inte bara de geometriska uppgifterna i sig själva som är poängen med upplägget.
– Tiden är också viktig, att orka koncentrera sig och räkna i flera timmar är avgörande om man till våren vill lyckas på de nationella proven, som håller på i tre, fyra timmar. Det är som med Zlatan - om han bara tränade 30 minuter åt gången, hur skulle han då orka med andra halvlek när det blir match? frågar Peter Andersson retoriskt.
Över huvud taget svävar de kommande nationella provens ande över de flesta uppgifterna denna annorlunda temadag, även om uppgifterna inte kommer att vara lika praktiskt utformade när det väl blir skarpt läge.
– Men vi har medvetet skrivit längre instruktioner och blandat in fler moment i uppgifterna än eleverna är vana vid. Gärna moment som det var ett tag sedan vi gjorde på de vanliga lektionerna, säger Peter Andersson, som redan en halvtimme in i arbetet är mer än nöjd med upplägget.
– Praktisk matte tar lite längre tid i och med alla grejer som ska hanteras, men det ger större förståelse än att bara räkna i en bok. Och på en kvart har jag sett betydligt mer samarbete mellan eleverna än jag gör på en vanlig vecka, säger Peter Andersson, vilket glädjespridaren Zahra Akbari är ett tydligt exempel på när hon peppar sina klasskamrater.
– Kom igen nu, nu fokuserar vi på nästa uppgift!