Resecentrum på stationen stänger i maj

Simrishamn ,
Den andra maj stänger resecentrum i järnvägsstationen. Kommunen arbetar dock för att stationen fortsatt ska vara öppen och bemannad.
Foto:

Resecentrum i Simrishamn stänger och biljettförsäljningen upphör. Kommunen lobbar för en lösning så att resenärer kan få hjälp med biljettköp via kommunen i stället. Hoppet är också att stationen även fortsättningsvis ska vara öppen och bemannad.

Det är företaget Transdev som på Skånetrafikens uppdrag håller i resecentrum i järnvägsstationen. Nu har Transdev sagt upp avtalet med Skånetrafiken och biljetförsäljningen upphör den andra maj. Anledningen är att det säljs för få biljetter. Trots att kommunen står för både hyran och städningen av lokalen går verksamheten back för Transdev.

– Jag blev mycket bekymrad när jag fick veta det här, säger kommunalråd Karl-Erik Olsson (S).

– Vi brainstormar just nu om hur vi ska kunna lösa situationen.

Kommunledningskontoret ser på olika möjligheter för att ha kvar bemannad biljettförsäljning i kommunen. En skulle kunna vara att sköta det genom Kontakt Simrishamn, som öppnar i stadshuset i april.

Målet är också att stationshuset, som ägs av kommunen, även fortsättningsvis ska vara öppen som vänthall.

– Vi vill inte ha ett stängt stationshus. Det är många som använder lokalen när de väntar på bussar och tåg, säger Karl-Erik Olsson.

Hur detta ska lösas har kommunens infrastrukturstrateg Carina Knutsson fått i uppdrag att arbeta med.

– Det är viktigt att stationen är öppen, men också att den är bemannad. I Tomelilla är stationen öppen, men obemannad, och där är det en del skadegörelse. Bemanning är viktig för att allmänheten ska känna sig trygg med att gå in i lokalen.

Vem som skulle stå för bemanningen vet hon dock ännu inte.

– Vi söker en aktör som skulle kunna bemanna stationen och vi ska ha möten och diskutera olika lösningar. Kanske kommer vi på en lösning som helst inte kostar pengar.

Carina Knutsson kommer också att bearbeta Skånetrafiken i hopp om att servicen kan fortsätta ytterligare ett par år.

– Skånetrafiken inför snart ett nytt betalsystem, nya biljettautomater, nya biljetter, nya zoner och introducerar en app. Jag tror det hade varit bra att ha resecentrum kvar tills alla hunnit lära sig den nya tekniken. Mitt förslag till Skånetrafiken är att de behåller nuvarande service fram till 2019. Inte minst för att hjälpa våra äldre resenärer.