Udda undervisning utmärkt

Simrishamn
Foto:

Inte en glosläxa på tre år och ingen lärobok. Med viss skepsis har både föräldrar och kollegor sett hur engelskläraren Anders Lind valt sin egen väg i klassrummet. När hans första kull nu slutar grundskolan är resultatet med beröm godkänt.

Artikeln publicerades 2 juni 2014.

– Det känns inte fel alls, säger Anders Lind. Det var många, både föräldrar och kollegor, som var tveksamma till mitt sätt att undervisa. Därför känns det extra bra när det nu visar sig att beslutet att undervisa på detta sätt ger resultat.

De nationella proven i engelska är avslutade och de preliminära betygen satta. De visar att 92,5 procent av Anders Linds elever når målen. Siffran kan jämföras med 81 procent som är resultatet för alla nior i hela kommunen.

– Det roliga är också att jag kunnat sätta många A och B. Preliminärt får 32 procent av mina elever A eller B i slutbetyg.

Gloslöst

Det har gått tre år sedan Anders Lind tog över engelskundervisningen för 53 elever i sjuan. Omedelbart införde han sitt bok- och gloslösa arbetssätt.

– Jag tycker att böcker hindrar undervisningen. Saker som händer i världen runt omkring ska styra vad som händer i klassrummet. Man lär sig ord genom att använda dem i ett sammanhang. Och eftersom elever är intresserade av vad som händer i världen är det roligare att jobba med såna texter.

Undervisningsmetoden gör att individuella anpassningar blir lättare.

– Det finns en jättebra hemsida med nyheter skrivna på olika nivåer. Eleverna kan alltså läsa samma nyhet, men på olika svårighetsnivåer. Ska alla följa samma bok är det svårare att anpassa undervisningen till individerna.

Några elever har dessutom gått på överkurs.

– De är klara med den första kursen på gymnasiet också. Det är en stor fördel för dem när de börjar gymnasieskolan.

Eget ansvar

Metoden bygger på att eleverna måste ta ansvar för sin utbildning.

– Det finns elever som har svårare för att ta ansvar och hålla en deadline men det gör det ju ännu viktigare att försöka. Skolans uppdrag är att fostra fungerande samhällsmedborgare, säger Anders Lind.

Från chefen har han dock hela tiden haft stöd.

– Vi har längtat efter att se resultatet och det är jätteroligt att se att det fungerat. Man måste våga prova nya metoder för att se vad som bär, säger rektor Pia Svensson.

Anders Lind används nu som inspiratör på andra skolor i kommunen.