Bokstavslek på marknivå

Sjöbo

Fffff som i fjäril.Ser du fjärilen någonstans?Monica Dahlberg sitter på golvet bredvid Hugo Ryft, fem år, och pekar mot bokstavstavlorna på väggen.

Artikeln publicerades 18 november 2005.Och Hugo hittar F:et. Han hittar Å – som i Åsna – också, och R, som i Ring.

Samma bokstäver finns på golvet bredvid honom, och snart har han fått ihop orden TVÅ FÅR framför sig. Precis som föremålen, tvåan och fåret, i den lilla rosa boxen han öppnat.

– Jag ville skriva får, för jag tycker så mycket om dem. Vi ska skaffa får hemma, fast många fler än två. Det är förmiddag på Montessoriförskolan Tjädern i Lövestad.

Tre-, fyra och femåringarna leker och arbetar med bokstäver, garn och kuber tillsammans med Gunilla Sjöstrand och Monica Dahlberg. En trappa upp ägnar sig Andreas Silfver åt ettåringarna.

– Monica, jag ska göra fler såna där bokstäver, säger Hugo.

– Jag vill ha en sån där bok som Liv fick. Det visar sig vara en skrivbok, där barnen får skriva bokstav för bokstav, rad efter rad. Snart sitter både Liv, Evelina och Hugo runt det lilla bordet och skriver AAAAAAA och CCCCCCC......

Koncentrationen är djup, liksom stoltheten över den egna skrivboken.

– Maria Montessori sa att barn är som allra mest öppna för att lära sig läsa och skriva i fyraårsåldern. Det ska man ta tillvara, säger Monica Dahlberg.

Den italienska doktorn och pedagogen Maria Montessori dog 1952, men mycket av hennes pedagogik lever runt om i världen. Lövestad är en av de platserna.

– Tyvärr är det många som tror att Montessori är något konstigt. Här i Lövestad får vi frågor om vi är religiösa, om vi tillhör någon sekt, säger Monica Dahlberg.

– I Malmö och Lund, till exempel, är pedagogiken mycket mer känd.

Monica Dahlberg vill poängtera att Tjädern är en vanlig förskola - om än med en lite annorlunda pedagogik. Förmiddagstimmarna ägnas åt just Montessoriarbetet, med det speciella lek- och lärmaterialet.

– Men vi har vanliga leksaker; dockor och bilar också. Särskilt de yngre barnen behöver en hel del olika saker.

– Man måste också tänka på att Maria Montessori levde för hundra år sedan, och mycket har förändrats. Barnen är till exempel längre dagar på förskolan nu. Monica Dahlberg tycker dock att många tankar hos Maria Montessori är giltiga än i dag.

– Att det är barnens intresse som styr, det är det allra viktigaste. Vi arbetar inte så temainriiktat, utan introducerar olika saker – och ger barnen möjlighet att arbeta med dem.

Monica Dahlberg tycker det är en stor fördel att det numera finns en friskola med Montessoriinktning i Lövestad också, där barnen kan fortsätta efter förskolan.

Efter ett par timmars Montessoriarbetet börjar orken tryta, det är dags för en fruktstund i soffan. Och på andra våningen har ett- åringarna satt sig i den mjuka ringen för att spela instrument tillsammans med Andreas. Trots musik och skratt råder det ett relativt lugn på Tjädern.

– Vi är ju en ganska liten förskola, med 16 barn. Och det brukar vara lugnt här, ljudvolymen är oftast inte så hög. Det gör också att personalen blir gladare och piggare! säger Monica Dahlberg.

Britt Risberg

0416-192 11

britt.risberg@ystadsallehanda.se