Annons

Elskuld tvingade dem ut ur huset

Sedan den 18 februari bor en mamma och hennes sexåriga dotter på soffan hos en kompis. De har inte kunnat bo i sitt eget hus sedan elen stängdes av.
Sjöbo • Publicerad 17 juni 2010
Foto: 
Foto: 

Med rörligt elpris och en rekordkall vinter blev elräkningarna så höga, att bostadskostnaden översteg socialbidragsnormen. Nu är skulden uppe i 14 000 kronor och för var dag stiger inkassoavgifterna. Kvinnan vet inte hur hon någonsin ska komma ikapp.

– Jag har försökt låna pengar, men det är svårt att få ihop en så stor summa, säger hon.

Annons

Den unga kvinnan har fått socialbidrag sedan förra sommaren. Hon hyr en del av ett hus, vilket hon betalar 3 500 kronor i månaden för. Därutöver tillkommer den el hon och dottern förbrukar.

– Förra året låg elräkningarna på 1 500–3 800 kronor i månaden. Jag hade rörligt elpris, det verkade ju bra då.

Men i vintras steg elpriset, samtidigt som rekordkylan slog till. Räkningarna uppgick till 4 400, 6 800 och 7 500 kronor per månad. Socialförvaltningen konstaterade att hyra och el nu översteg "högsta godtag-bara boendekostnad enligt Sjöbo kommuns riktlinjer" och betalade endast ut 2 800 kronor per månad i elkostnad. Trots att kvinnan själv la till så mycket hon kunde avvara av sin matbudget, växte skulden till Eon och den 18 februari stängdes elen i huset av.

– Dagen efter ringde jag min socialsekreterare och frågade vad jag nu skulle göra. Men socialsekreteraren trodde inte på mig, eftersom hon inte fått något annat besked att elen var avstängd. Att leva med en sexåring utan värme, ljus och varmvatten fungerade inte, tyckte kvinnan, som fick flytta in till en kompis där hon och dottern bor provisoriskt i vardagsrummet.

– Det är inte något speciellt barnvänligt boende. Min dotter frågar efter vårt hus varenda dag.

Efter varje avslag frågade kvinnan socialförvaltningen vad hon skulle ta sig till.

– Jag fick svaret att jag kunde överklaga till förvaltningsrätten. Så det gjorde jag varje gång.

I sitt svar till förvaltningsrätten skriver socialförvaltningen i mars att "sökande uppger att elen är avstängd och att hon bor tillsammans med dottern hos en väninna. Detta är inget som sökande har pratat med utredande handläggare om." I det svaret sägs också att kvinnan inte försökt uppnå någon avbetalningsplan med Eon.

– Jag har kontaktat Eon, och fått beskedet att jag måste betala 13 000 kronor innan de kan koppla in elen igen, säger kvinnan själv.

Tisdagen den 8 juni får Ystads Allehanda en fullmakt från kvinnan för att ta del av hennes ärende hos socialförvaltningen. YA lämnar fullmakten till enhetschef Peter Farkas vid lunchtid. Samma dag ringer Peter Farkas till kvinnan, och bestämmer ett möte med henne på torsdagen

Annons

Efter det mötet är kvinnan något mer hoppfull.

– De säger att de ska försöka hjälpa mig, säger hon. Kylan och de stigande elpriserna har slagit hårt mot många Sjöbobor den gångna vintern. Sjöbos socialförvaltning har sagt nej till fler bidragstagare, som fått höga elräkningar. Några fall ligger just nu hos förvaltningsrätten för avgörande. Vid årsskiftet gick också det kommunala Sjöbo Energi har över till att debitera för faktiskt förbrukning – vilket innebär att kostnaderna blir högre vintertid och lägre sommartid. Peter Farkas tycker dock inte att socialtjänsten kan anpassa sig till detta och betala ut högre försörjningsstöd de kalla månaderna.

– Man måste utgå från den period man söker bidrag för. Och den enskilde har ju haft möjlighet att planera för att räkningarna blir högre på vintern.

Britt Risberg britt.risberg@allehandasyd.se
Britt Risberg
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons