Ny våg av fakturabedrägerier

Sjöbo Artikeln publicerades

Om man inte uttryckligen beställt något ska man inte betala utan bestrida. Det påpekar Johan Håkansson vid polisen i Sjöbo – där man på senare tid varit i kontakt med ovanligt många privatpersoner som råkat ut för fakturabedrägerier.

I höstas fick många småföretagare runtom i landet telefonsamtal från Svensk Företagslansering – där uppringaren hävdade att det fanns ett avtal om marknadsföring, och att småföretagaren genom att inte säga upp avtalet nu var skyldig Svensk Företagslansering över 20 000 kronor.

"Lösningen", enligt de påstridiga säljarna, var att istället betala en mindre summa på ett antal tusenlappar för att slippa ifrån det stora kravet. Många polisanmälde och nu sitter två personer häktade misstänkta för bedrägeri.

Men många av de utsatta företagarna har sannolikt betalat av rädsla för betalningsanmärkningar – ingen bra lösning, påpekar Johan Håkansson vid polisen i Sjöbo.

Där har man på senare tid inte bara haft kontakt med företag som drabbats av tvivelaktiga säljmetoder eller rena bedrägerier – även privatpersoner drabbas, berättar Johan Håkansson.

Bland de personer som vänt sig till polisen i Sjöbo finns till exempel en kvinna som kring årsskiftet fick pensionsinformation av en rådgivare som stod utanför en av matbutikerna i Sjöbo.

- Enligt kvinnan sa rådgivaren inget om att det skulle kosta något. Men efter ett tag fick kvinnan en räkning på 1200 kronor. Och sedan har det kommit fler krav, berättar Johan Håkansson.

Ett annat exempel är paket med till exempel strumpor som skickas utan att mottagaren aktivt beställt dem. Och på Konsumentverket har man fått in många anmälningar om diverse tester och värderingstjänster på internet som i efterhand visar sig kosta pengar. Men enligt Johan Håkansson är det a och o att inte betala för något man inte beställt:

- Om man vet att man inte beställt en vara eller tjänst ska man aldrig betala. Men man måste bestrida, gör man ingenting kan man råka illa ut. Om man betalar är risken också väldigt stor att det blir väldigt svårt att trassla sig ur det hela.

Samtidigt är det också viktigt att som konsument vara vaksam i olika sammanhang, läsa det finstilta och vara försiktig med att lämna ut exempelvis adress, mobilnummer och andra personuppgifter, påpekar Johan Håkansson.

Om man bestrider det ursprungliga kravet kommer det ofta nya kravbrev från inkassobolag – krav som även de ska bestridas om man inte anser att man ska betala. Och går företaget vidare till kronofogden gäller det att även där omgående skicka in en skriftlig invändning mot kravet.

De som hört av sig till polisen i Sjöbo har till övervägande del varit i övre medelåldern eller pensionärer. Att det är så tror Johan Håkansson inte beror på något särskilt urval, i alla fall när det gäller bedrägeriförsök per telefon:

- Äldre är oftare hemma på dagtid när den här typen av försäljare ringer.

Och även om polisen i praktiken sällan har tid eller möjlighet att utreda den här typen av brott i det enskilda fallet så är det viktig att göra en polisanmälan om man utsatts för bedrägeri eller försök till bedrägeri, anser Johan Håkansson:

- Om det inte blir anmält vet vi ju ingenting – det som inte är anmält har inte hänt, kan man säga.