Annons
Nyheter

Andra olyckan på 22 år

Det är andra gången i den svenska Kustbevakningsflygets 30-åriga historia som man drabbas av flyghaveri med dödlig utgång.
Nyheter • Publicerad 26 oktober 2006

Fram till gårdagens tragiska dödsolycka i Falsterbo är det 22 år sedan Kustbevakningsflyget råkade ut för ett liknande haveri. Då kraschade en tvåmotorig Cessna 337 cirka 20 kilometer från Flasterbo. De två ombordvarande, Nils Månsson från Simrishamn och Bo Klint från Malmö, omkom vid olyckan.

– Det var en helt annan maskin. Den som nu kraschat är betydligt säkrare. Det är en arbetsplats helt enkelt, säger Bengt-Olle Nilsson från Ystad. Nilsson flyger som privatflygare på uppdrag åt den svenska marinen och är väl bekant med kustbevakningsflygets uppdrag.

Annons

Det var 19 augusti 1984 som Kustbevakningens Cessna gick ner i havet utanför Falsterbo. den omkomne Nils Månsson var en av Kustbevakningens mest erfarna piloter.

Vädret vid olyckan 1984 var bra. I området fanns dock en del dimbankar. Piloten var fram till olyckan i kontinuerligt radio- och radarkontakt med olika bevakningsstationer. Inga tecken fanns dock på att planet med sin besättning befann sig i svårigheter.

När nedslagsplatsen kort efter haveriet hittades återstod endast vrakrester på vattenytan. Planet hittades av dykare på 29 meters djup. De två ombord satt döda i planet.

Kustbevakningen startade sina reguljära övervakningsflygningar 1 juli 1976.

Robert Jönson

SAXO
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons