Uppmärksammad design på Österlen

Skåne Artikeln publicerades

Någonstans ute på de fruktbara österlenska jordarna, omgiven på alla sidor av gulnande sädesfält, väcker en nybyggd fyrlängad gård associationer till en skulptural installation med sina klart definierade, geometriskt rena former i svart och vitt.

Den engelske arkitekten John Pawson har på en höjd i det böljande storslagna landskapet med krokiga grusvägar, havet i horisonten och kyrktorn och vindmöllor som sticker upp här och var, förverkligat grundtankarna i sin filosofi om proportioner, rymd, ljus, material och utsikt.

En fyrlängad skånsk gård, javisst, men där slutar all övrig jämförelse.

Interiören badar i ett varmt och magiskt ljus och utsikten genom de raffinerade rektangulära fönsterpartierna, som är som ge-nomskinliga väggar, är hänförande.

Den engelske landskapsarkitekten Jonnie Bell, som Pawson samarbetat med, har i sin tur inramat gården med geometriskt anlagda blomsterängar, häckar och alléer. Det enda som bibehållits är några mäktiga almar i vilka ett rovfågelpar har byggt bo. Grusvägen fram till Baron House, namngiven efter beställaren, slutar i en stor yta med natursten som avgränsning mot de odlade markerna. Garage saknas. En cirka tio meter lång, hög vit mur avskärmar insynen. Från parkeringsplatsen leder en gång med rundade, vackra naturstenar, kantad av lindar, i en svag stigning upp mot östsidan av gården. Baron House tycks från denna vinkel sväva, nästan okroppsligt förena sig med himlen, där den ligger upphöjd, cirka en meter över omgivande mark, på en grön matta.

Vi befinner oss i Pawsonland, hos "den brittiska arkitekturens mästare på fulländade former" enligt New York Times.

När paret Fabien Baron och Malin Ericson första gången satte sin fot på denna plats låg här en gammal skånsk gård med boningslänga, stall och ladubyggnader med rött plåttak.

- Vi tänkte att vi skulle renovera den, fixa till det lite lätt, berättar Malin Ericson.

Det var våren 2004.

- Fabien kände John Pawson genom Calvin Klein. Vi ringde till Pawsons kontor i London, berättar hon vidare, och fick beskedet att han befann sig i New York.

- Han hade precis anlänt från ett besök i Skåne och satt på ett hotellrum mittemot vårt kontor på Manhattan. Är det inte märkligt? Vi gick över med fotogra-fier på gården och han blev jätteintresserad, säger Malin Ericson.

En vecka senare stod John Pawson själv framför den gamla skånegården.

Han upptäckte då att väggarna var felkonstruerade, att de säckat ihop.

Men volymerna, framförallt inne i den katedralliknande ladan, fastnade han för. Sedan åkte han runt och tittade på gårdarna i trakten för att få en inblick i den skånska byggnadstraditionen.

- En vecka senare kom han med skisserna på hur det skulle se ut i stället. En av idéerna med den nya gården var att man skulle kunna se genom huskropparna, från en länga genom en annan, som ett kors i de fyra väderstrecken. Han älskade platsen och utsikten, berättar Malin Eric-son.

Hans medarbetare Doug-las Tuck flög in från London ett par gånger i måna-den under hela byggtiden för att se hur arbetet förlöpte.

- Men utan den svenske byggledaren Lennart Hallberg vet jag inte om vi hade haft ett hus.

Baron House stod inflyttningsklart sommaren 2005.

Fabien Baron och Malin Ericson hade i flera år sökt efter ett sommarhus på Österlen.

För Malin Ericson var det somrarna här nere med sin far, HC Ericson, som drog henne till landskapet och den franskfödde Fabien Baron ville inte ha något i Frankrike.

- Non, non, säger han på franska.

- Här är så fridfullt, en fantastisk omgivning, myc-ket tyst, en plats att njuta på.

Internationella Vanity Fair beskriver honom som "den mest efterfrågade creative director i världen", berömd efter sin omgörning av legendariska Harper"s Bazaar. Fabien Baron har därefter influerat en hel generation av designers.

Hustrun Malin Ericson är creative director i den gemensamma designbyrån Baron&Baron i New York.

John Pawson hade ritat Calvin Kleins flaggskepp i samma stad och Fabien Baron svarade bland annat för modekonglomeratets nya varumärke och identitet. Nu förenades de tre kring en gård på Österlen som Pawson omedelbart skulle sätta på arkitekturens världskarta.

- Inte ens John kan ibland riktigt inse vad han åstadkommit, säger Fabien Baron. Bland annat har Baron House nominerats till EU-utmärkelsen Mies van der Rohe-priset 2007, en ära som aldrig tidigare förunnats ett privathus - senast gick priset till den nybyggda holländska ambassaden i Berlin.

Utvändigt dominerar de stora vita och svarta volymerna. De specialdesignade fönstren med dolda aluminiumramar som tillverkats i Schweiz kan tillslutas med hängande svartfärgade träportar som glider på skenor längs med husets utsida.

Men det är när man träder in i Baron House som man upptäcker Pawsons mästerliga handlag. Tidningarna The Guardian och New York Times har beskrivit Pawsons sätt att närma sig arkitekturen ge-nom att "utelämna i stället för att tillföra" och lyfta fram "enkelhet som något monumentalt."

- Det är mycket rofyllt här, inflikar Malin Ericson.

- När en del ser bilder tagna inuti huset upplever de det som stelt. Den känslan har inte vi.

Malin Ericson poäng-terar dessutom att det är väldigt praktiskt.

Funktionerna är mycket genomtänkta, exempelvis ligger köket och matplatsen i hjärtat av huset med generösa utrymmen. Två långsträckta bord rymmer både köksutrustning och sittplatser.

All förvaring är gömd i väggarna.

Att bygga in hör till Pawsons metoder.

Till den raffinerade upplevelsen av gården hör också den helt inglasade fyrkantiga innergården som tillsammans med de stora panoramafönstren runt fasaderna ger hänförande utsikter.

Ofta luras ögat - befinner du dig inne eller ute?

I Baron House finns fyra generösa sovrum, vart och ett med eget badrum. De är placerade i den del av gården som har privat karaktär. I den offentliga delen dominerar ett kombinerat arbets- och allrum av väldiga proportioner.

Fönstren har en rektan-gulär form, en form som sedan vänds och upprepas i passager och gångar genom hela huset- här förekommer inga dörrar.

Vissa innerväggar är delvis öppna nedtill för att släppa in mer ljus. Att Pawson under flera år levt och studerat arkitektur i Japan är uppenbart när man ser den avskalade renheten i hela Baron House.

Väggarna är vitputsade, här finns inga dekorationer, inga målningar eller annan utsmyckning.

I stället tillåts ett underbart flödande ljus spela fritt och hela tiden omforma de raffinerade ytorna.

Badrummen innehåller inte heller störande inslag - badkar och tvättställ tillverkade i grå betong förenas med de likaledes mattslipade betonggolven som löper genom hela Baron House.

De flesta möblerna, soffor, fåtöljer, stolar och bord, har ritats av Pawson och dessutom ingår de-signklassiker av danskarna Hans Wegner och Poul Kjærholm.

Utanför skiftar naturen ständigt utseende: gräset, fälten, horisonten och himlen. Inget stör den närmast andliga friden.

- Det är en ofattbar kont-rast till larmet på Manhattan, konstaterar Fabien Baron.
Text: Lars Jarlsbo
0411-557850
Bild: Thorsten Persson
0411-557852