Annons
Nyheter

"Vi har tigit länge nog"

Nio av tio svenskar ser framför sig en man i kostym när de hör ordet företagare. Denna föreställning vill EU- ambassadör Jeanette Bohman och nätverket för kvinnors företagande ändra på.
Nyheter • Publicerad 14 december 2010
Jeanette Bohman vill genom sitt engagemang synliggöra kvinnors företagande i Sverige och Europa.
Jeanette Bohman vill genom sitt engagemang synliggöra kvinnors företagande i Sverige och Europa.Foto: 

– Vi vill skapa förebilder och visa unga kvinnor att det finns alternativ till anställning efter studierna, säger Jeanette Bohman som har varit egen företagare sedan 1994 då hon och maken Johan Bohman startade Värmdö resebyrå utanför Stockholm. Sedan 2003 driver de båda Skivarps Gästgivaregård, där de med framgång snart går in på sin nionde säsong.

Som företagande kvinna i en tuff branch har Jeanette Bohman många gånger fått kämpa för att nå dit hon är i dag.

Annons

– Det krävs att man verkligen brinner för det man gör. I bland när det varit tufft har jag funderat över varför jag gör det här, men i stället för att ge upp har jag blickat framåt och kämpat vidare.

Sedan två år tillbaka har Jeanette Bohman tagit sitt företagande ytterligare en nivå genom att engagera sig som ambassadör för nätverket "Kvinnors företagande stärker Sverige" på både nationell och internationell nivå.

Projektet som initierats av Centerpartiet och Maud Olofsson uppstod efter att en undersökning gjord av Tillväxtverket. Undersökningen från 2007 visade att 94 procent av Sveriges befolkning har en föreställning om att företagare är män.

– Riktigt så illa är det inte i verkligheten, även om Sverige ligger ganska långt ned på listan över antalet kvinnliga företagare, berättar Jeanette Bohman.

– Genom att komma ut och föreläsa om våra verksamheter hoppas vi på att synliggöra kvinnors företagande och på så sätt få fler att våga starta och växa i sina företag.

Projektet som nått stora framgångar utnämndes av EU under 2009 till "Best practice of the year", vilket lockade flera andra länder att ta efter. I dag spänner nätverket över 20 olika länder och i helgen träffades ett antal ambassadörer från varje land i Bryssel för att samverka över nationsgränserna.

En av frågorna som debatterades var hur det kommer sig att det är färre kvinnor än män som vågar satsa på företagande.

– I andra europeiska länder är bristen på barnomsorg ett stort problem, men i Sverige där vi både har bra och billig barnomsorg upplever jag snarare att det beror på att kvinnor är mer trygghetssökande än män.

Engagemanget som EU- ambassadör har gett Jeanette Bohman många värdefulla erfarenheter och en del nya jobb. Bland annat deltog hon i flera seminarier under Almedalsveckan och i går morse satt hon i en timmes intervju med Tillväxtverket för att hjälpa dem med deras pågående arbete att förändra reglerna för svenska företag.

– Det är bra att de utgår från oss småföretagare. Ofta ser man bara till stora företags förutsättningar, vilket inte fungerar för oss.

– Det är tillräckligt svårt att driva lönsamma, vita småföretag, utan krångliga bestämmelser, säger hon.

Sanna Hjalmarsson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons