677 kronor per resenär blev för mycket för kommunen
Det krävs i snitt 10–15 personer per resa för att Skånetrafiken ska stå för kostnaden för att trafikera busslinjerna i kommunen. Övriga linjer är det upp till Skurups kommun att betala för.
För exakt tre år sedan kunde YA berätta om den nya nattbussen, som efter önskemål från kommunen tog vid när det sista Pågatåget gått, alltså efter klockan 01.08 på fredags- och lördagsnätterna.
Då har det fram tills nu funnits möjlighet att välja nattbussen: den första klockan 02:08, den andra klockan 03:08, för att ta sig hem från Malmö. Bussen stannade i Skurup och Rydsgård.
Men med ett för lågt antal resenärer blev kommunens prislapp alltför stor, sammanlagt betalades omkring 600 000 kronor under förra året, bara för nattbussen.
– Den linjen kostar allra mest. Dessutom gagnar den relativt få invånare. Och kommunen får betala 677 kronor per resenär. Det känns ju inte rimligt, säger kommunens trafikplanerare Linnea Roddar.
Samtidigt tycker hon att det är viktigt att Skurup kan erbjuda bra kollektivtrafik och att beslutet inte var enkelt.
– Det är ju ett politiskt beslut och jag vet att det var jättestora diskussioner. Mycket och bra kollektivtrafik behövs, sen kan kommunen ju inte erbjuda allt.
– Man kan inte få allt, även om jag hade önskat att det fanns pengar till det. Men vi måste satsa på de linjer som flest medborgare har nytta av, säger Lars Nyström (SD), som länge arbetat aktivt med satsningarna inom kollektivtrafiken.
Till exempel får nu buss 305, Skurup-Skivarp-Abbekås, fler turer på kvällar och helger.
– Det är något som jag drivit länge, så jag är glad att de andra partierna stöttat den satsningen.
Några stora pengar över till annat blir det inte trots att man valt att dra in nattbussen.
– Skånetrafiken har höjt priset på de här tilläggsturerna inför 2019 så mycket att vi tjänar noll trots indragningen, säger Linnea Roddar.
En buss som däremot nyligen börjat gå är den som fått nummer 315 och kör från stationen till Svaneholmsallé vid Skurups handelsplats.
– Den är ju given, det var alla politiker också överens om. Bygger man ut handeln i byn så måste ju folk också kunna ta sig dit. Nu får vi hoppas att Skurupsborna faktiskt ser möjligheten och utnyttjar den, säger Linnea Roddar.