Dagen efter rånet hyllas väktare av personalen: ”Han tog hand om oss”

Skurup Artikeln publicerades
Väktaren från Securitas var på plats efter tre minuter.
Väktaren från Securitas var på plats efter tre minuter.

Det har gått ett dygn sedan knivrånet. Helene Olofsson är tillbaka på Family House, men arbetsglädjen vill inte riktigt infinna sig. Samtidigt hyllar hon väktaren som var på plats i butiken bara tre minuter efter rånet.

Helene Olofsson, butikschef på Family House i Skurup, har öppnat klädaffären igen på fredagsmorgonen. Hon är på plats, men känner sig fortfarande skärrad.

– Det är väl okej, men jag har svårt att släppa det. Tyvärr fanns inte den vanliga arbetsglädjen där i morse. Man tänker hela tiden på det som hände. Samtidigt är jag så arg på att han lyckades sabba för oss.

Berömmer väktarens insats

Efter rånet tänkte hon först öppna affären igen efter lunch, men på inrådan av bland annat Securitas personal som var på plats hölls butiken stängd under resten av dagen.

– Det var verkligen tur att vi hade honom. Det kändes så skönt att han var så snabbt på plats. Han kom redan efter tre minuter. Dessutom visste han precis vad som skulle göras och tog hand om oss. Bland annat fick vi tipset att skriva ner vad som hänt för att lättare komma igång allt.

Att den 20-årige rånaren så snabbt kunde gripas av polisen är Helene Olofsson också tacksam för.

– Det känns bra att polisen gjorde ett så bra jobb och grep honom. Det känns tryggt att veta att vi inte riskerar att få besök av honom i dag igen.

Många kunder har också kommit in i butiken och uttryckt sitt stöd.

– Vi har fått så många gulliga kommentarer, både här i butiken och på Skurups handels Facebook-sida. Det känns verkligen att vi har Skurupsborna med oss.

Vill inte ta bort kontanter

Trots rånet är Helene Olofsson inte övertygad om att en helt kontantfri butik är den bästa modellen för Family House i Skurup – ett förslag som meddelades från butikskedjans huvudkontor kort efter händelsen.

– Nä, jag vill inte ha det så. Vi får se om vi kan komma fram till en lösning. Och naturligtvis kan vi uppmana våra kunder att betala med kort, samtidigt vill vi inte utesluta de som gärna vill betala med kontanter. Vi vill ta hand om dem också.