Annons

Företagare ställer krav

Skurup • Publicerad 18 augusti 2010
Jeanette Bohman från Skivarp fick möjlighet att som medlem i företagsnätverket Släpp in framtiden bjuda in fem företagare till Svenskt närings Entreprenörsmöte. Ingrid Berner och Agneta Rudquist är två av dem som följer med henne. De vill ha en ökad förståelse för företagandets villkor.
Jeanette Bohman från Skivarp fick möjlighet att som medlem i företagsnätverket Släpp in framtiden bjuda in fem företagare till Svenskt närings Entreprenörsmöte. Ingrid Berner och Agneta Rudquist är två av dem som följer med henne. De vill ha en ökad förståelse för företagandets villkor.Foto: 

Jeanette Bohman från Skivarp är en av de 300 företagare från hela landet som är med när Svenskt näringsliv i morgon träffar företrädare för samtliga riksdagspartier med näringsminister Maud Olofsson (C) i spetsen.

– Vi är sex kvinnor från regionen som är inbjudna, berättar hon.

Annons

Förutom Jeanette Bohman själv åker Agneta Rundquist, Skurup, Ingrid Berner, Ystad. Lotte Kolare, Abbekås, Charlotte Dahlström, Skivarp och Christina Nilsson, Skurup till mötet i Stockholm.

– Vi vill få en större förståelse för företagandet för att skapa bättre förutsättningar för företag att anställa, säger Jeanette Bohman.

Hon driver Skivarps gästgivaregård tillsammans med sin man. En av hennes egna hjärtefrågor är sänkt restaurangmoms. I dag betalar en gäst på krogen 25 procent, den som tar mat för avhämtning 12 procent.

– Vi straffas för att vi har bord, stolar och el, tycker Jeanette Bohman.

Hon tror inte på sänkta priser, men att en momssänkning ger bättre marginaler för företagen och lovar i så fall fler jobb.

– Vi skulle i princip heltidsanställa en person på årsbasis, säger Jeanette Bohman.

– Minskade kostnader för oss ger ökade intäkter för staten och kommunerna.

Hon var med och startade Siv, ett nätverk för kvinnliga företagare i Skurups kommun, den 8 mars i år. Förhoppningen var att få med sig 10–15 företag vid starten. Responsen har blivit betydligt större.

– I dag är vi 60 företag. Det visar vilket stort uppdämt behov som fanns, säger Jeanette Bohman.

– Nu har vi fokus på att hitta en form att arbeta i så vi har inte jobbat med några stora frågor.

Per Nilsson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons