Annons

YA-journalister skriver bok om Skurups slogan: ”Hör av er med era berättelser”

Nu drar vi igång arbetet med boken Don‘t miss Skurup – en kommunslogans underbara resa. Välkomna att följa med!
Skurup • Publicerad 10 januari 2018
YA:s Skurupsredaktörer Katarina Melvinger och Annika Thunell vill ta del av dina berättelser om Skurups klassiska slogan. Arbetet ska resultera i boken Don‘t miss Skurup.
YA:s Skurupsredaktörer Katarina Melvinger och Annika Thunell vill ta del av dina berättelser om Skurups klassiska slogan. Arbetet ska resultera i boken Don‘t miss Skurup.Foto: Mark Hanlon

I boken Don‘t miss Skurup ska vi följa klassiska ”When in Europe, don’t miss Skurup”, en slogan som, trots att den är Sveriges mest kända i sin genre, aldrig varit officiell kommunslogan.

Vi ska träffar människor som spridit budskapet om att inte missa Skurup över världen, som satt upp klistermärket på resor i både Sverige och utomlands. Vi berättar också om hur det lite haltande rimmet en gång kom till på Skurups folkhögskola.

Annons

Men, framförallt vill vi ta del av era berättelser.

Var har du satt upp klistermärket, vem har du gett det till och var hur du sett det när du varit på resande fot? Har du kanske rent av en gammal t-shirt från 1970-talet med ”When in Europe” på? Vi vill lyssna på era historier.

I november i fjor hade vi den stora äran att få del i Sparbanksmiljonen och ska under våren arbeta med vårt bokprojekt.

På facebooksidan Don‘t miss Skurup kan du följa vårt arbete med boken, men också berätta din egen historia om klistermärket. Så välkommen att gilla och följa oss. Vi finns även på instagram, där heter vi dontmissskurup.

På ett vandrarhem i Nashville fungerade väggarna som gästbok. Då passade Kenny Lee Hamann på att sätta upp ett Don‘t miss Skurup-märke. Han är en av de som hör av sig till oss med sin historia, gör du det också.
På ett vandrarhem i Nashville fungerade väggarna som gästbok. Då passade Kenny Lee Hamann på att sätta upp ett Don‘t miss Skurup-märke. Han är en av de som hör av sig till oss med sin historia, gör du det också.
En välkänd klassiker.
En välkänd klassiker.
Annika ThunellSkicka e-post
Katarina MelvingerSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons