Annons

Kommunen vill sänka hastigheten vid Hörte hamn

Skurups kommun anser att trafiksituationen vid Hörte hamn måste göras säkrare. Förslaget är en hastighetssänkning sommartid i kombination med omkörningsförbud året runt. Men Trafikverket håller inte med, och yrkar avslag på kommunens begäran.
Hörte • Publicerad 18 februari 2019
Med sänkt hastighet och omkörningsförbud anser kommunen att trafiken vid hamninfarten blir säkrare.
Med sänkt hastighet och omkörningsförbud anser kommunen att trafiken vid hamninfarten blir säkrare.

Den stora trafikökningen under sommarmånaderna, samt den dåliga vägutformningen och trafikanternas oförmåga att hålla sig inom den satta hastighetsbegränsningen som fått kommunen att se över säkerheten vid infarten till Hörte hamn längs väg 9.

Enligt de senaste mätningarna är trafikmängden på sträckan cirka 1 230 fordon per dygn varav cirka 100 är av tung variant. Trafikmängden under sommaren uppges som mest vara dubbelt så hög.

Annons

– Hamnföreningen har gjort oss uppmärksamma på problemet. Där är ju betydligt mer trafik numera, med tanke på restaurangen bland annat. Sedan har vi cyklisterna på cykelleden. Visst är det en problematisk trafiksituation, säger Jakob Fritz, trafikingenjör på Skurups kommun, som själv varit ute och undersökt platsen.

– Jag tycker det är självklart att här behövs åtgärder. Nu är det vinter, men lägg till växtligheten på sommaren så blir sikten mycket sämre.

Kommunen har vänt sig till länsstyrelsen med ansökan om att få ändra trafikreglerna längs en sträcka på ungefär 450 meter. Önskan är att under tiden 15 juni till 15 augusti sänka högsta tillåtna hastighet från 70 till 50 kilometer i timmen. Detta föreslås i kombination med ett omkörningsförbud året runt.

– Vår förhoppning var att det skulle kunna bli klart redan nu till sommaren. Men då hade vi inte räknat med Trafikverkets svar, säger Fritz.

I det yttrande som Trafikverket gjort i ärendet står det nämligen klart att de inte håller med om resonemanget. Verket pekar istället på fordonsförarnas eget ansvar att enligt trafikförordningen anpassa sin hastighet efter vad säkerhet och vägförhållanden kräver.

Det framhålls också att väg 9 är en så kallad kompletterande och regionalt viktig väg. Med hänvisning till bland annat kollektivtrafik, arbetspendling och turism anser man det inte vara positivt att sänka hastigheten. Sikten anses dessutom vara bra på platsen, om än något begränsad när det gäller utfarten från just hamnen.

När det gäller önskan om omkörningsförbud menar Trafikverket att sådant ska införas där omkörningen är olämpligt ur ren trafiksäkerhetssynpunkt och där exempelvis dolda omständigheter finns. Så anses inte vara fallet i just Hörte.

Jakob Fritz är besviken.

– Det känns tråkigt att vi drar åt olika håll och har så olika synsätt. Trafikverket och vi på kommunen borde kunna ha ett bättre samarbete i den här typen av frågor. Det handlar om trafikanters säkerhet, säger han.

Fortfarande har kommunen möjlighet att ge svar på Trafikverkets yttrande.

– Deras yttrande väger tungt, så vi har nog inte stor chans att få igenom våra önskemål hos länsstyrelsen. Men vi ger det ett försök. I annat fall får vi väl göra en ny ansökan om några år.

Ann-Louise OlanderSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons