Nekades livsviktig medicin på nya apoteket
Men när apoteket bytte ägare vägrades hon sina livsviktiga mediciner. Den nya apo-tekskedjan Medstop hänvisar till betalningsanmärkningar hos CSN.
– Jag blev så arg att tårarna kom, berättar Anette Mattsson.
När hon som vanligt bad expediten att sätta burkarna på apotekskontot i hennes namn, gavs hon kalla handen. Det fanns inget konto menade expediten och gjorde en kreditprövning med Anette Matssons personnummer på plats i butiken.
– De skulle skapa ett nytt konto men det blinkade ett rött kryss på skärmen. Jag var inte godkänd, förklarar Anette Mattsson.
Sedan 2004 har hon haft ett delbetalnigskonto hos apoteket som fördelat medicinkostnaderna över året. Räkningen på 170 kronor har hon betalat varje månad under sex år.
– Jag förstår att de som missköter sina apoteksräkningar inte får ha ett sådant konto, men att betalningsanmärkningar från CSN ska hindra mig från att leva mitt liv känns tungt, säger Anette Mattsson.
I samband med att hon blev sjuk fick hon avbryta sina studier och krävdes snart på återbetalning av sina studiemedel.
Det började med en otursam förlossning. När dottern Emi skulle födas på Ystad BB hamnade navelsträngen runt barnets hals och det uppstod en tuff kamp mot klockan. Det påskyndade förlossningsarbetet kostade Anette Mattsson ett brustet blodkärl i nacken och hon tappade fyra liter blod inom loppet av någon minut. Emi klarade sig bra och drogs ut med hjälp av en sugklocka.
Tio dagarsenare när läget stabiliserats drabbades då 23-åriga Anette Mattson plötsligt av en stroke.
Efter en vecka i koma vaknade hon upp till ett långt rehabiliteringsarbete. Balansen och talet har hon fått tillbaka men de blodförbättrande preparaten som läkaren ordinerat behöver hon äta livet ut.
Anette Mattsson tror sig inte vara ensam om problemet. Varken hon eller andra berörda kunder har på förhand informerats om att apotekskedjan valt att ompröva kreditvärdigheten hos kunderna.
– Det var förnedrande att de berättade för mig i butiken, säger hon.