Annons

Joel sensationellt nära pallen i premiären: ”Vill ha mer”

Joel Eriksson korsade mållinjen bara tre tiondelar från pallen i söndagens DTM-race på Hockenheim-banan i Tyskland, där Tomelillakillen direkt presenterade sig på den riktigt stora scenen och smått sensationellt fanns med i segerdiskussionen redan under sin debuthelg i det stenhårda mästerskapet.
Motorsport • Publicerad 6 maj 2018
Joel Eriksson.
Joel Eriksson.Foto: Mattias Persson

Eriksson, fjolårets EM-tvåa i Formel 3, drog ögonen till sig via en ovanligt stark DTM-debut där han genomgående var fältets bäste nykomling och dessutom alltså lyckades sätta press på hela den etablerade eliten bakom ratten på sin BMW M4 DTM.

Eriksson inledde med en 12:e plats i lördagens första heat, där chanserna till ett poänggivande topp tio-resultat försvann i samband med ett mjukvarurelaterat motorstopp i starten, men klev sedan fram på allvar under söndagen – där fältets yngste förare visade framfötterna rejält.

Annons

Eriksson lyckades osannolikt nog kvala in som trea – före en rad tidigare mästare som Paul di Resta, Mike Rockenfeller, svenske Mattias Ekström och inte minst BMW-kollegan och tvåfaldige titelvinnaren Marco Wittmann – till söndagens race, och kom sedan att spela en central roll i ett av de mest dramatiska loppen i mannaminne.

Eriksson föll tillbaka något under den första stinten av det entimmeslånga racet, men var sedan snabbast på banan efter de obligatoriska depåstoppen – ett annat nytt inslag i 19-åringens karriär – och slog sig effektivt fram till ett läge där han ett tag var tillbaka uppe på den tredjeplats från vilken han startat.

Joel Eriksson i sin BMW.
Joel Eriksson i sin BMW.Foto: Mattias Persson

Dramatiken under de sista varven blev enorm, med Eriksson i direkt närkamp med storstjärnor som lördagssegraren Gary Paffett och regerande mästaren René Rast, och ut på det allra sista varvet var striden inte bara om pallen – utan även segern – långt ifrån avgjord.

Till slut fick Eriksson ändå ge sig med minsta möjliga marginal när tredjeplacerade Paffett lyckades hålla undan in över mållinjen, men med bara tre tiondelar till pallen – och tre sekunder till seger – kunde Eriksson likväl konstatera att debuten i Tysklands främsta racingmästerskap varit mycket lovande.

– Det här har varit en otrolig premiär, men på något sätt är det ändå lite blandade känslor, säger Joel Eriksson. Det är fantastiskt att bli fyra redan första helgen, men samtidigt var jag så otroligt nära pallen. Man vill alltid ha mer. Det andra racet var en ögonöppnare för mig. Jag kommer från formelbil och i DTM är det betydligt tuffare tag. Det blev lite närkontakt med Paffett och jag känner att den situationen antagligen kostade mig pallen, men jag kommer att lära mig av det. Farten har varit otrolig och att få slåss mot det här motståndet är extremt lärorikt. Jag ser mycket fram emot resten av säsongen.

Söndagsracet vanns av BMW:s Timo Glock. Tysken, tidigare fabriksförare för Toyota i Formel 1, och Eriksson var de bäst placerade av BMW:s sex förare. Joel Eriksson noterade tävlingens snabbaste varv bland BMW-chaufförerna.

Eriksson lämnar premiären som sexa i mästerskapet.

Nästa DTM-deltävling körs på EuroSpeedway Lausitz den 18-20 maj.

Mattias Persson
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons