Sverige & Världen

Ubåtsdramat: Ägaren har lämnat ny förklaring

Ubåtsfallet Artikeln publicerades
Bärgningsfartyget Vina med ubåten Nautilus utmed sidan anlände till kaj i Köpenhamns hamn vid 22.30-tiden på lördagskvällen.
Foto:
Foto:
Bärgningsfartyget Vina transporterar ubåten Nautilus till Nordhavn i Köpenhamn. Där ska ubåten tömmas på vatten och tas upp på land. Ubåten ligger förankrad vid ena sidan och tornet sticker upp ovanför vattenytan.
Foto:

Ubåten betraktas som en potentiell brottsplats – men ingen kropp har hittats. Med dykare och flygplan fortsätter nu den stora sökinsatsen efter svenskan.

– Det verkar vara en medveten handling att ubåten sjunkit, säger polischefen Jens Møller Jensen.

Kriminaltekniker undersökte ubåten Nautilus i flera timmar, och vid lunchtid på söndagen fick Jens Møller Jensen, chef för Köpenhamnspolisens avdelning för mordutredningar, en rapport från teknikerna som gjorde att en pressträff kunde hållas i centrala Köpenhamn.

– Ubåten har genomsökts och där finns ingen person, varken död eller levande, säger Møller Jensen.

Nu börjar en noggrann spårsäkring av ubåten tillhörande Peter Madsen, som sedan i lördags eftermiddag sitter häktad misstänkt för att av "oaktsamhet" ha orsakat svenskans död.

– Det kommer troligtvis ta resten av dagen för våra tekniker och de betraktar fortfarande ubåten som en potentiell brottsplats. Att vi inte hittat någon i ubåten gör att vi fortsätter sökningen efter svenskan.

Sökpådraget sker i Kögebukten utanför Själland och i södra Öresund, och det danska försvaret hjälper polisen i den stora insatsen. Sonarutrustning och dykare används bland annat i arbetet.

– Jag har fått veta att det är mycket svårt, det är ett relativt stort område som vi söker i, säger Jens Møller Jensen som uppmanar folk på sjön att tipsa polisen om de ser något misstänkt.

Med hjälp av polishundar har det även gjorts sökningar efter den svenska kvinnan på land.

– Vi stänger inga möjligheter och hoppas att vi kan hitta svenskan vid liv, men omvänt är vi också förberedda på att det tyvärr inte behöver vara så.

Ubåten bärgades på lördagskvällen. Efter midnatt lyftes ubåten upp och flyttades sedan till Nordhavn. På söndagen kunde polisens kriminaltekniker ta sig in i farkosten sedan den tömts på vatten.

Misstanken om att ubåten sänkts avsiktligt strider mot vad Peter Madsen själv sagt, nämligen att den sjönk på grund av ett fel med ballasttanken. Svenskan sågs ombord på ubåten i torsdags kväll, men hon är sedan dess försvunnen.

– Vi har många bilder från när ubåten åkte ut. Vi är intresserade av att veta mer om var de två har setts och när, säger Jens Møller Jensen.

Aftonbladet uppger att ett större handelsfartyg var nära att krocka med ubåten i Öresund vid midnatt natten mot fredagen. Det var bara drygt två timmar innan Peter Madsens ubåt anmäldes försvunnen.

– Ubåten korsade farleden, endast 30 meter för om oss. Den var helt nedsläckt och jag såg den tack vare månskenet. Det var extremt nära en kollision, säger ett vittne ombord på fartyget till tidningen.

Den danska polisen betraktar informationen som "väldigt viktig" efter att ha varit i kontakt med vittnet.

– Vi har efterlyst information från folk som har sett ubåten under natten men vi har inte fått kontakt med någon tidigare, säger Jens Møller Jensen till AB.

Åklagarens brottsrubricering inför häktningsförhandlingen var mord alternativt dråp, men domaren Kari Sørensen såg inte skäl att häkta mannen för det. Åklagaren presenterade ett alternativt yrkande för rätten sedan hon hört den misstänktes förklaring under förhandlingen.

Madsen förnekar brott men häktades för "uagtsomt manddrab", vilket kan jämföras med den svenska brottsrubriceringen "vållande till annans död".

Tidigare har Peter Madsen uppgett att kvinnan gick iland på torsdagskvällen vid en restaurang på Refshaleøen, ett hamnområde i Köpenhamn. På frågan om Madsen står fast vid sin förklaring svarar Jens Møller Jensen:

– Han har sagt att han lämnade henne klockan 22.30 på Refshaleøen. Sedan har vi fått en annan förklaring, men jag varken kan eller vill säga mer om det.

John Alexander Sahlin/TT

Fakta

Peter Madsen

Peter Madsen, född 1971, är en dansk ingenjör och uppfinnare. Han har gjort sig känd för att bygga raketmotorer, utveckla raketbränsle och bygga ubåtar.

Förutom att han är medlem i flera raketföreningar har Peter Madsen varit med och grundat projektgruppen Copenhagen Suborbitals som arbetar för att skicka människor ut i rymden. Under många år specialiserade han sig på att bygga olika typer av raketmotorer.

Madsen har många gånger prisats för sitt arbete. 2011 nominerades Copenhagen Suborbitals till World Technology Award. 2012 fick projektgruppen den danska tidningen Politikens pris "Årets vision". Ytterligare två priser har tilldelas rymdprojektet. I oktober 2014 fick Peter Madsen utmärkelsen "Aldrig som de andra" för sitt arbete.

Den senaste och största ubåt som Madsen har byggt, UC3 Nautilus, är 17,8 meter lång och väger 30 ton – världens största hembyggda u-båt. Den kostade motsvarande 1,9 miljoner svenska kronor att bygga.

Källor: Dokumentären "Amatures in Space", Ingeniør med flera

Visa mer...