Tema

Mångsidig konstnär gör nytt avstamp

Tommarp ,
Agneta Freccero i ateljén hemma i Tommarp. i bakgrunden en av de stora målningarna med motiv från sjön vid Villa Borghese i Rom.
Foto:
Den uppbyggda hyllan i fönstret i ateljén med fynd och föremål kan ses som stommen i en målning i ateljén. Annars är många motiv hämtade från Italien.
Foto:
En väl använd palett är som ett litet landskap i ateljén.
Foto:
Agneta Freccero.
Foto:
Agneta Freccero.
Foto:
Målningar av Agneta Freccero.
Foto:
Agneta Freccero.
Foto:

I gamla caféet i Tommarp har Agneta Freccero sin ateljé. Här håller hon på att göra färdigt målningar till konstrundan. Samtidigt ska hon välja en målning som ska hängas i Tjörnedala konsthall, skyltfönstret under påsken för konstnärerna i konstnärsgruppen Öskg.

Artikeln publicerades 12 april 2017.

Agneta Freccero är i valet och kvalet.

– Vad tycker du? undrar hon och jag får lika svårt att välja som hon själv har.

Där är den stora, vita duken med en arkitektonisk form som man anar, som en katedral i motljus. Eller målningen av en länsstol med en bakgrund som försvinner i ett vitt ljus. Eller de mer traditionella dukarna, som målningen med motiv från Capri med en interiör och en utsikt från ett rum.

– Det beror väl på vem du vill visa att du är, svarar jag lite fegt.

Men jag säger att jag är svag för katedralen, som egentligen är ett motiv från det andra rummet i ateljén. I ett fönster har Agneta Freccero samlat föremål från sina resor: stenar, små skulpturer och fynd av olika slag. Konturerna av den kyrkolika hyllan kan man skönja i målningen.

Agneta Freccero säger att hon vill måla så, antyda och låta det ta tid att se tavlan. Men den här gången vill hon välja en stor duk, någon som går fram och tar plats i rummet. Hon har tidigare år inte velat ta alltför stor plats på Tjörnedalagården där många ska synas på ett trots allt begränsat utrymme. Hon är i färd med ett bokslut, att sammanfatta för att kunna gå vidare. Kanske blir det hennes sista konstrunda med Öskg.

Hon flyttade till Tommarp 2005. Så länge har hon aldrig bott på en plats. Men hon för ändå en ambulerande tillvaro.

Hon har gjort så i livet, gjort avslut och gått vidare. När hon närmade sig 50 sadlade hon om och satsade på en ny karriär. Hon började en utbildning i Florens som konservator och läste konstvetenskap. Hon disputerade i kulturvård vid Göteborgs universitet.

Då hade hon varit konstnär i hela sitt yrkesliv, en gång utbildad på Konstfack i födelsestaden Stockholm.

Nu har hon två parallella spår i sitt yrkesliv, konstnärens och forskarens. De båda befruktar varandra. Hon har nyss kommit hem från en månads vistelse i Rom där hon som forskare deltar i ett projekt. Utlandsvistelserna sätter spår i bilderna vad gäller motiv, färg och ljus.

Rent konstnärligt brottas hon nu med frågeställningar som: Hur kan man måla färgen röd? Vit har hon målat, men hur är det med röd? Mot väggen står en duk lutad, Målningen, som inte är riktigt färdig, har titeln rosso, röd.

En annan målning har ett vallmofält som motiv. Den kallar hon just ”röd”, men den är inte tillräckligt abstrakt eller konkret, hur man nu ser det, för att vara ett svar på hennes fråga.

Även hennes måleri är ett forskningsprojekt.

– Jag undersöker sådant som jag funderar över eller så ställer jag upp ett problem.

Till exempel: Hur kan en målning ha två perspektiv samtidigt? Kan en stad framställas både inifrån och utanför? 

Konsthistorien ger svar på frågorna, men det räcker inte för Agneta Freccero. Hon vill förstå själv, och formulera sitt svar på egen hand.

– Det är min frihet, att få måla som jag vill.

Vid ett besök hos Agneta Freccero är kasten tvära och tidsperspektiven hisnande. Plötsligt visar hon prover på putsen från målningar i Pompeji och redogör detaljerat för de olika stilarna på muralmålningarna i den romerska staden. Sedan pratar vi etruskerna för att därefter avhandla den politiska konsten på 1960-talet.

Agneta Freccero hade som ung skådespelardrömmar. Men hon valde konstnärsbanan, eftersom den gav henne större frihet.

– Jag gillar form, också, och färg, ord och ljus, säger den mångsidige konstnären, författaren och forskaren Agneta Freccero.

Hon tycker att konstrundan tar mycket tid och hon har svårt för att sätta pris på och sälja sina målningar. Det hon gillar med konstrundan är mötena med publiken.

Fakta

Agneta Freccero

Aktuell: Medverkar i Öskg:s konstrunda, som nr 127. Ställer ut hemma i ateljén på Järnvägsgatan 2, Tommarp.

Medlem i konstnärsföreningen Öskg sedan 2007.

Karriär: utbildad på Konstfack, konservator, doktor i kulturvård (antika och nya måleritekniker), forskare främst i Italien, författare.

Visa mer...