30-årskalas för Tosselilla

Tomelilla Artikeln publicerades

Från en bitvis knackig start som Sommarland har Tosselilla utvecklats till ett eldorado för små och stora leksugna från både när och fjärran. I helgen firar man att det är 30 år sedan det hela drog igång.

Det är inte på dagen 30 år sedan Tosselilla invigdes utan någon månad över det.

Men när lek- och badparadiset i helgen firar 30-årsjubileum lär det vara bättre väder än den ruggiga lördagen 26 maj 1984 då den kommunala storsatsningen Tomelilla Sommarland invigdes.

Då trotsade 1 300 barn kyla och regn och lekte på och med attraktioner som klätterborgar och kanoter, medan politiker och höjdare av olika slag från både Tomelilla och andra håll ägnade sig åt invigning.

Det första tiotalet år var oftast knackiga ekonomiskt och ibland riktigt turbulenta. I slutet av 80-talet övervägdes en nerläggning. Något år senare sålde kommunen sommarlandet till ett bolag tillhörigt affärsmannen Bo Tavell – men det slutade i konkurs efter något år.

De trassliga turerna plågade både kommunens ekonomi och dess politiker under lång tid.

Ny regi efter konkurs

Men efter konkursen tog den unge, påhittige och driftige marknadschefen Tobias Ekman över – och under hans tid utvecklades Tosselilla till vad som i stora drag är likt dagens koncept. Fast omfattningen och antalet attraktioner har utökats ännu mer sedan Tosse- lilla för tio år sedan såldes till tivolifamiljen Cederholm, exempelvis med det populära Tosseplasket.

Planerar fler besökare

I fjol köpte Lasse Cederholm ut sina två syskon som också varit delägare. Nu är det i ännu högre grad ett familjeföretag – driftchefen Tommy Bauer är svärson i familjen – och han tycker att det mer koncentrerade ägandet är en fördel:

– Det blir lättare att planera och utveckla när det inte är så många inblandade, säger han – och berättar att målet är att på fem år öka dagens 150 000–160 000 besökare till 200 000.