Annons

30-årskalas för Tosselilla

Från en bitvis knackig start som Sommarland har Tosselilla utvecklats till ett eldorado för små och stora leksugna från både när och fjärran. I helgen firar man att det är 30 år sedan det hela drog igång.
Tomelilla • Publicerad 5 juli 2014
Inför säsongen 1989 visade styrelseordförande Nils-Erik Nilsson och vd Carl-Axel Wieslander upp nya attraktioner.
Inför säsongen 1989 visade styrelseordförande Nils-Erik Nilsson och vd Carl-Axel Wieslander upp nya attraktioner.Foto: Foto: Alf Jönsson
Nya tider med Tobias Ekman 1991 – famnen full med popcorn och en popcornregnmaskin i bakgrunden.
Nya tider med Tobias Ekman 1991 – famnen full med popcorn och en popcornregnmaskin i bakgrunden.Foto: Foto: Sprisse Nilsson
Dagen före invigningen 1984 publicerades den här bilden på det nya sommarlandet.
Dagen före invigningen 1984 publicerades den här bilden på det nya sommarlandet.Foto: Foto: Sture Sandberg
Ännu större. Till nästa säsong ska den stora rutschbanan ersättas med en liknande – fast större och med tidtagning, berättar Tosselillas driftchef Tommy Bauer.
Ännu större. Till nästa säsong ska den stora rutschbanan ersättas med en liknande – fast större och med tidtagning, berättar Tosselillas driftchef Tommy Bauer.Foto: Foto: Ulrika Wangel

Det är inte på dagen 30 år sedan Tosselilla invigdes utan någon månad över det.

Men när lek- och badparadiset i helgen firar 30-årsjubileum lär det vara bättre väder än den ruggiga lördagen 26 maj 1984 då den kommunala storsatsningen Tomelilla Sommarland invigdes.

Annons

Då trotsade 1 300 barn kyla och regn och lekte på och med attraktioner som klätterborgar och kanoter, medan politiker och höjdare av olika slag från både Tomelilla och andra håll ägnade sig åt invigning.

Det första tiotalet år var oftast knackiga ekonomiskt och ibland riktigt turbulenta. I slutet av 80-talet övervägdes en nerläggning. Något år senare sålde kommunen sommarlandet till ett bolag tillhörigt affärsmannen Bo Tavell – men det slutade i konkurs efter något år.

De trassliga turerna plågade både kommunens ekonomi och dess politiker under lång tid.

Ny regi efter konkurs

Men efter konkursen tog den unge, påhittige och driftige marknadschefen Tobias Ekman över – och under hans tid utvecklades Tosselilla till vad som i stora drag är likt dagens koncept. Fast omfattningen och antalet attraktioner har utökats ännu mer sedan Tosse- lilla för tio år sedan såldes till tivolifamiljen Cederholm, exempelvis med det populära Tosseplasket.

Planerar fler besökare

I fjol köpte Lasse Cederholm ut sina två syskon som också varit delägare. Nu är det i ännu högre grad ett familjeföretag – driftchefen Tommy Bauer är svärson i familjen – och han tycker att det mer koncentrerade ägandet är en fördel:

– Det blir lättare att planera och utveckla när det inte är så många inblandade, säger han – och berättar att målet är att på fem år öka dagens 150 000–160 000 besökare till 200 000.

INTERNAL INTERNAL
Ulrika Wangel
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons