Betygsatte berättelse om sex

Tomelilla

Eleverna i klass åtta skulle skriva ned sina sexupplevelser på svensklektionen. För att få VG i betyg skulle berättelserna skrivas med inlevelse.

Artikeln publicerades 7 februari 2011.

För ett par veckor sedan var Kastanjeskolans elever med om en annorlunda lektion. Så pass ovanlig att ett av barnen gick hem och tog upp det med en av föräldrarna.

– Mitt barn tyckte det var mycket pinsamt och berättade att läraren delat ut ett häfte som innehöll berättelser där folk berättat om sina sexupplevelser, säger en mamma som vill vara anonym av rädsla för att hennes kritik mot skolan ska gå ut över barnet.

Enligt mamman gick uppgiften ut på att eleverna skulle låtsas att de var den person som någon i berättelsen haft sex med, eller beskriv hur det var när de själva hade sex för första gången.

– Kan man verkligen göra så? Som förälder känns det inte roligt och det irriterar mig att det handlar om en betygsatt uppgift på en lektion i svenska.

Om eleverna inte haft sex tidigare kunde de i stället välja att berätta om vilka förhoppningar de har inför sin första sexupplevelse.

– För betyg väl godkänt skulle de skriva längre än en halv sida och med inlevelse, säger mamman upprört.

Maria Ahnlund, lärare på Kastanjeskolan, är uppriktigt förvånad över att uppgiften kan upplevas som integritetskränkande.

– Man behövde inte skriva om en egen upplevelse, utan kunde välja ett alternativ där man låtsas vara en annan och alltså hitta på en historia, säger Maria Ahnlund.

Uppgiften "Första gången" tillhandahöll tre olika alternativ. Det första var att eleverna skulle föreställa sig som motparten i någon av de texter de läst "Du skriver till en kompis, som du brukar berätta allt för, och berättar det du varit med om". Det andra var "Första gången, skriv en kort påhittad berättelse" medan det sista alternativet löd "Så var det för mig/Så hoppas jag att det blir".

Maria Ahnlund säger att uppgiften är ett samarbete mellan sex- och samlevnad, biologi och svenska.

– Först ser vi en film, sedan får eleverna läsa häftet och det finns en andemening att det inte alltid är så bra första gången. Berättelserna är också väldigt realistiska, säger Maria Ahnlund.

Skolan riktar medvetet in sig på årskurs åtta.

– Vi riktar in oss på det vi vet och det är väldigt få som i åttan inte har börjat få de tankarna. Det fanns däremot inga krav på detaljer.

Läraren säger att hon har haft med uppgiften i undervisningen under många år, men att den varierat lite.

– Jag har aldrig tidigare fått någon negativ reaktion, tvärtom har eleverna uppskattat den.

Har det hänt att någon skrivit om sexuella övergrepp?

– Ja, det har hänt vid ett tillfälle för några år sedan. Då pratade jag med eleven och tog kontakt med kuratorn.

Maria Ahnlund har svårt att se det olämpliga eller kränkande i uppgiften, men säger att hon tar till sig kritiken.

– Jag tar givetvis på största allvar att uppgiften uppfattats som obehaglig av någon elev och kommer att arbeta om den till nästa år, så att det finns något ännu mer neutralt alternativ.

Mamman säger att just hennes barn tyckte att det hela kändes pinsamt och att hon därför inte skrev så mycket, men stressen för betyget är stor.

– Här försöker vi föräldrar att få barnen att tänka att sex och sådant väntar vi med. Det här är ju en privat grej och jag vill inte att mina barn ska skriva om sånt.

Hon känner sig också förbannad över att barn i 14-årsåldern ska skriva om något som är så pass känsligt.

– Bara tanken på att en lärare ska sitta och läsa om vissas sexdrömmar får mig att må illa, säger mamman.