Matrundan till Berlin: ”Ska bli jättespännande”
Under onsdagen packades varor från drygt 32 företag på Österlen in i en skåpbil på Petersborgs gård. Allt från kavring, spettekakor, senap, knäckebröd, picklad rödlök och crème fraiche ska det bjudas smakprov av under nio dagar, då världens största konsumentinriktade mässan Grüne Woche i Berlin äger rum.
– Det ska bli jättespännande! Hela syftet är att locka hit besökare och visa upp allt som händer i regionen, säger Helena Ingvarsson, Matrundans ordförande.
Matrundan har tillsammans med fyra andra svenska företag bjudits in av Jordbruksverket att delta på mässan genom en svensk gemensam monter med temat midsommar.
– Jag ska göra senap på plats och vi får se hur länge produkterna räcker, men poängen är att sälja och göra reklam för Österlen, säger Hans Svensson från Petersborgs gård.
Han har gästat mässa som privatperson många gånger.
– Det är utställare från hela världen och det är inte bara mat utan mycket trädgård, djur och blommor som ställs ut i 27 olika hallar. Tysk TV sänder varje dag från mässan och det är massor av seminarium.
Sverige har dock inte deltagit sedan 2011, och under mässan är det först Hans Svensson, Helena Ingvarsson, Drakamöllans Ingalill Thorsell och Gun Svensson från Kiviks Café & Bageri som är på plats i Berlin under den första halvan. På tisdagen tar ett team med Carl Otto Ottergren från Köpingsbergs vingård, Gustav Jönsson från Drakamöllan och Annelie Swan från Kiviks hotell över.
Man kommer också att bjuda besökarna på olika smakprover med lokala varor såsom små knäckebröd från Olof Viktors med bland annat picklad rödlök, senapspesto, älgsalami och äppelchutney gjord på ramslök och rosmarin.
Att jordbruksverket bjöd in just Matrundan är fantastiskt tycker de.
– Vi är dessutom aktören med mest tentakler för de andra är enskilda företag. Det är en stor ära, inflikar Helena Ingvarsson.
Samarbetspartners är Sparbanken syd och Tomelilla kommun.