Annons

Varumärkestvist: Energidryckstillverkare ville stoppa Smakbrukets logotyp

Amerikanska dryckestillverkaren Monster tyckte att matbutiken Smakbrukets logga var för lik Monster-loggan. Men Patent- och registreringsverket avslår storföretagets försök att stoppa Tomelillaföretagets logotyp.
Tomelilla • Publicerad 23 maj 2018
Foto: Henrik Holmberg/TT

Smakbruket i Tomelilla profilerar sig på närproducerat, ekologiskt och småskaligt och har en rak gaffel eller grep som logga. Amerikanska Monster är kända för energidrycken med samma namn och har en slingrande klo som logga.

Att de två företagen förmodligen har mycket få gemensamma kunder hindrade inte storföretaget från att hävda att varumärket Monster kunde lida skada av Smakbrukets användning av sin logga - vars likhet med Monsterloggan i huvudsak består i att båda har tre nedåtriktade uddar.

Annons

Och Monster vände sig därför till Patent- och registreringsverket för att försöka stoppa Smakbruket från att registrera sin logotyp.

Monster menade att det fanns en förväxlingsrisk – och hävdade också att Smakbruket skulle kunna dra vinning av att associeras till Monster.

bild 1/2

Smakbruket å sin sida invände bland annat att dess logotyp föreställer en grep eller en gaffel, kopplat till företagets vision om hållbar matkonsumtion ”från grep till gaffel”.

Och det vore inte heller någon fördel för Smakbruket – som i sitt yttrande förklarade att man aldrig skulle sälja energidrycker – att kopplas samman med Monster, förklarade Tomelillaföretaget.

När nu Patent- och registreringsverket (PRV) fattat beslut i frågan så konstaterar myndigheten att de båda logotyperna både ”visuellt och konceptuellt” skiljer sig mycket åt.

Monsters märke är oregelbundet och för tankarna till klor som river i något, medan Smakbrukets är rätvinklig, regelbunden och för tankarna till en smidd gaffel eller grep, anser PRV.

Samtidigt säljer båda företagen i viss mån samma varuslag enligt de klassificeringar som finns. Men PRV menar att märkena ändå är så olika att de inte är förväxlingsbara. Och PRV konstaterar att Monsters invändning inte utgör något hinder för Smakbrukets registrering av sin logotyp.

Ulrika WangelSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons