EU enas efter långkörare om lastbilsutsläpp
Efter tuffa förhandlingar mellan branschen och politikerna har EU:s lagstiftare för första gången enats om vilka utsläppskrav som ska gälla för tunga fordon. Enligt beslutet ska koldioxidutsläpp från bussar och lastbilar minska med 15 procent till år 2025 och 30 procent till år 2030, jämfört med 2019 års nivåer, vilket var i linje med vad den svenska fordonsindustrin förespråkat.
””
Anders Vilhelmsson, kommunikationschef på Volvo Lastvagnar är inne på samma spår.
””
Dyrare för konsumenter
Anders Vilhelmsson efterfrågar ett helhetsperspektiv där hela transportkedjan klimatanpassas.
””
Fordonsanalytikern Hampus Engellau på Handelsbanken bedömer att utsläppsmålen är ett "ambitiöst mål" för lastbilsbranschen att leva upp till. Det innebär att tillverkarna får intensifiera sitt forsknings- och utvecklingsarbete och leda till vad han kallar en "hybridiseringsvåg".
””
På sikt bedömer analytikerna att det kommer att leda till att dyrare transporter.
””
Omröstning i mars
Den svenske parlamentarikern Jakop Dalunde (MP) som deltog i förhandlingarna, är delvis nöjd med resultatet.
"Det är bra att EU tar steg mot att minska koldioxidutsläppen från lastbilar även om vi tror det krävs högre ambitioner", skriver han i en kommentar till TT.
Samtidigt anklagar han M och KD för att inte förespråka tillräckligt hårda krav.
"Moderaterna och Kristdemokraterna har i denna process tyvärr verkat som en motkraft till höjda ambitionsnivåer för utsläppsminskningar och bindande mål", säger han.
EU-parlamentarikern Christofer Fjellner (M) är däremot nöjd.
"Jag tycker det är en bra överenskommelse. Den satt ganska hårt inne, men det är ju mycket som står på spel, särskilt för Sverige som har så mycket tung fordonsindustri," säger han till SR Ekot.
Europeiska branschorganisationen ACEA är inte lika nöjda då organisationen hade velat se hälften så hårda mål.
Parlamentets krav på att tillverkarna skulle producera fem procent el-lastbilar ändrades även till att de tillverkare som lyckas producera mer än 2 procent får en bonus och lägre generella krav på utsläppsminskningar.
Beslutet måste godkännas i EU-parlamentet i en omröstning i mars.
Rättad: I en tidigare version uppgavs fel siffra för utsläppsminskningen till 2025. Dessutom var moderatpolitikern Christofer Fjellner tidigare felciterad.
TT