Annons
Nyheter

Google slutar skanna innehållet i mejl

Nätjätten Google sätter stopp för sin ifrågasatta metod att skanna innehållet i Gmail-användarnas mejl för att kunna anpassa annonsinnehållet till individen. En svensk internetexpert säger till TT att hon välkomnar Googles drag.(TT)
Publicerad 24 juni 2017
””

Personliga annonser blir kvar

Från Google kommer beskedet att Gmail-användare fortfarande kommer att se personligt anpassade annonser, men de kommer att baseras på andra uppgifter, exempelvis på en persons surfvanor och sökningar på nätet. Förändringen innebär att den kostnadsfria mejltjänsten Gmail kommer att fungera på samma sätt som företagstjänsten G Suite Gmail, rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Annons

Diane Greene, chef för Googles molntjänster, skriver i ett blogginlägg att förändringen likställer Gmail med hur andra Google-annonser fungerar: "De annonser som visas baseras på användarens inställningar. Användarna kan ändra sina inställningar när som helst och även avaktivera personliga annonser."

Google har fått kritik från grupper som värnar om personlig integritet för metoden att gå igenom användarnas mejl, och bolaget har även stämts för detta. Tidigare i år kom Google till exempel fram till en uppgörelse gällande en stämningsansökan i USA, men en federal domare avvisade sedan uppgörelsen som otillräcklig och svårbegriplig, skriver AFP.

Ny lagstiftning

Ur ett europeiskt perspektiv kan den kommande dataskyddslagen GDPR vara ett motiv till Googles förändring, resonerar Anne-Marie Eklund Löwinder:

””

Hon förklarar att saker som tidigare varit undantagna från personuppgiftslagen, som till exempel mejl, nu troligen kommer att falla under den nya personuppgiftsregleringen:

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons