Annons
Nyheter

Postnord hoppas på digital brevlåda

Tomt i brevlådan - och Postnord får det allt tuffare. Nu hoppas nya Sverigechefen Annemarie Gardshol på Postnords digitala brevlåda för att rädda ekonomin när brevintäkterna sinar.(TT)
Publicerad 14 december 2018

Brevmängderna i Sverige har minskat med 46 procent sedan millennieskiftet, och Annemarie Gardshol tror ändå att vi bara sett början på minskningen.

””

Intäkterna försvinner

Annons

Minskade brevmängder betyder förstås minskade intäkter för Postnord, som ändå måste hålla en stor organisation i gång för att kunna skicka ut de allt färre försändelserna.

””

Även om den svenska delen av Postnord ger plusresultat än så länge pekar prognoserna bara nedåt för brevintäkterna.

I Danmark har brevskickandet upphört långt tidigare än här, eftersom danska myndigheter sedan länge slutat att skicka brev. Den danska delen av Postnord blöder, och har fått ägartillskott av den danska staten för att klara omställningen.

Det är den utvecklingen vi står inför här också, tror Annemarie Gardshol. Men i Sverige har vi fortfarande lite tid att ställa om.

Sex, sju år efter Danmark

””

Frågan är när det sista fysiska brevet skickas i Sverige.

””

Nu satsar Postnord på en egen digital brevlåda för att stå sig i konkurrensen mot exempelvis Kivra.

””

Viss post kanske man kommer vilja ha i fysisk form, medan annan passar bättre som digital.

Postnord har haft en digital brevlåda tidigare, men den lades ned, berättar hon.

””

Nu hoppas hon på den nya digitala brevlådan för Postnord.

Annons

Fast det räcker inte. Det måste också till ändringar i postutdelningen för att Postnord ska reda sig i framtiden.

Inte varje dag

I januari kom nya regler som ger Postnord två dagar på sig att dela ut breven. Men i framtiden måste postutdelningen ske ännu mer sällan, tycker hon. När hon luftade sina tankar i en radiointervju för en tid sedan blev många upprörda.

””

Det går inte att hålla samma service med nuvarande portoregler, förklarar hon.

””

Hon ser också lättnader i kravet på postutdelning varje dag som en nödvändighet .

””

Men samtidigt som breven minskar så ökar paketen. Kanske skulle man kunna tänka sig att det skulle glädja Postnord, som får mer intäkter från paketen. Men paketruschen ställer också till det, särskilt vid exempelvis Black friday och under julhandeln. Det krävs helt enkelt mer folk och fler bilar för att leverera, och sådant kostar pengar.

Kapacitetstillägg

Därför tar Postnord ut en extra avgift på paket från Black friday till över jul. Postnord själva kallar det för kapacitetstillägg. Detta har retat upp kunderna rejält - vilket annat företag tar extra betalt för att de säljer mer av en tjänst? Men Annemarie Gardshol förklarar att det inte går att dimensionera pakethanteringen för topparna i näthandeln.

””

Postnord får massor av skäll - för brev som inte kommer fram, paket som tappas bort, för den extra paketavgiften och för trasslet med momshanteringen och den extra avgiften på Kinapaketen.

””

Orättvist

Annons

Ändå tycker hon ibland att Postnord får orättvist mycket ovett. Allt är inte Postnords fel, påpekar hon, och det händer att andra post-aktörers missar skvätter över på Postnord.

””

Nog kan man fråga sig hur det känns att sätta sig i ledningen för ett företag vars verksamhet är stadigt på väg nedåt, samtidigt som kunderna rasar.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons