TT-Ekonomi

Laddbart mot strömmen i bilhandeln

TT-Ekonomi Artikeln publicerades

Bilhandeln backade kraftigt i juli efter försäljningsrekordet månaden före. Men laddbara bilar, som gynnas av de nya reglerna för fordonsmarknaden, gick minst sagt mot strömmen - försäljningen mer än fördubblades. I juni flockades svenskarna i bilhallarna och försäljningen sköt i höjden.(TT)

I juni flockades svenskarna i bilhallarna och försäljningen sköt i höjden. Orsaken var att många ville hinna köpa sin bensin- eller dieselbil före den 1 juli, då det nya systemet, kallat bonus-malus, infördes.

Men efter månadsskiftet vändes rusningen till ett försäljningsras. Siffror från branschorganisationen Bil Sweden visar att nyregistreringarna av personbilar minskade med drygt 49 procent jämfört med motsvarande månad 2017. För lätta lastbilar var raset ännu större.

Har avvaktat

För laddbara bilar, elbilar och så kallade laddhybrider, ökade i stället nyregistreringarna med hela 107 procent. Storsäljarna i detta segment är VW Passat GTE och Kias modeller Niro och Optima.

"Alla elbilar och de flesta laddhybrider, som nyregistreras från 1 juli, får en högre så kallad klimatbonus jämfört med supermiljöbilspremien. Många nybilsköpare har därför avvaktat den högre bonusen", säger Bil Swedens vd Mattias Bergman, enligt ett pressmeddelande.

Han räknar med att laddbara bilar kommer att stå för cirka nio procent av antalet nyregistrerade personbilar under hela 2018.

Sammanlagd ökning

För bilar med höga utsläpp innebär det nya systemet i stället kraftigt höjd fordonsskatt (malus).

Trots raset i juli har nyregistreringarna av personbilar ökat med drygt nio procent sedan årets början. Nästan 240 000 nya personbilar har registrerats.

"Uppgången baseras på att svensk ekonomi är stark och räntorna är fortsatt låga", säger Mattias Bergman.

Bil Sweden har tidigare spått att 360 000 nya personbilar kommer att registreras under helåret 2018.