Annons
Nyheter

Bromma önskvärd lösning för norrflyg

Hellre Bromma än 40 mil enkel tur till närmaste flygplats i taxi. - Se till att få i gång trafiken, sen om du landar på Arlanda eller Bromma är av mindre betydelse, säger Storumans kommunalråd Tomas Mörtsell (C). Och flygbolaget BRA har varit intresserat, men Arlandakravet lägger hinder i vägen.(TT)
Publicerad 18 maj 2018

Buss och taxi kan sättas in av Trafikverket för att täcka upp delar av den flygtrafik som försvinner i norra Norrland efter konkursen för Nextjet. Detta i väntan på den upphandling som nu sätter igång, meddelade verkets generaldirektör Lena Erixon när hon tillsammans med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) redogjorde för läget för de orter, främst i Norrlands inland, som drabbas hårdast av Nextjets konkurs.

Men att få fram flygbolag som är villiga och har möjligheter att snabbt hitta ledig kapacitet är inte lätt. Norwegian och SAS har inte den typen av flygplan, säger de. Flygbolaget BRA, med sin bas på Bromma i Stockholm, kan däremot tänka sig att flyga på de berörda orterna, men inte om det är Arlanda som gäller.

Annons

Bara Bromma

””

Att det är Arlanda som gäller för de statligt upphandlade flygrutterna norr ut, motiveras från Trafikverkets sida bland annat med att det där finns fler anslutningsflyg in- och utrikes. Men kommunalrådet Tomas Mörtsell skickar gärna en signal till myndigheten att se över det kriteriet i avtalet - att Bromma är betydligt bättre än att skumpa i en taxi 40 mil enkel väg till Umeå.

””

Men de avtal för trafikplikt som gäller för linjerna till Hemavan, Lycksele, Vilhelmina, Arvidsjaur och Gällivare, och som har godkänts av EU, säger att det är Arlanda som gäller.

””

Peter Larsson, vd för Svenska regionala flygplatser, poängterar att situationen är prekär och att man måste hitta en lösning.

””

Inte omöjligt

Det är inte omöjligt att ändra flygplats men det tar tid och kräver en ny EU-runda. Verket har heller inga start- och landningsrättigheter för linjerna på Bromma, de finns på Arlanda.

Trafikverkets besked är att ny upphandlad flygtrafik på Arvidsjaur och Gällivare ska kunna finnas på plats senast den 15 september, efter sedvanlig upphandling enligt EU-regler. För Vilhelmina, Hemavan och Lycksele räknar Erixon med att kunna direktupphandla för att få trafik "väldigt snabbt" på plats, enligt ett så kallat nödförfarande. Orsaken till skillnaden för de olika orterna, som alla ingår i den statliga trafikplikten, hänger ihop med att Nextjet flugit helt på kommersiella villkor till Gällivare och Arvidsjaur.

Arvidsjaurs kommunalråd Lotta Åman (S) konstaterar att situationen ställer till problem för kommunen:

””
””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons