TT-Ekonomi

Bromma önskvärd lösning för norrflyg

TT-Ekonomi Artikeln publicerades

Hellre Bromma än 40 mil enkel tur till närmaste flygplats i taxi. - Se till att få i gång trafiken, sen om du landar på Arlanda eller Bromma är av mindre betydelse, säger Storumans kommunalråd Tomas Mörtsell (C). Och flygbolaget BRA har varit intresserat, men Arlandakravet lägger hinder i vägen.(TT)

Buss och taxi kan sättas in av Trafikverket för att täcka upp delar av den flygtrafik som försvinner i norra Norrland efter konkursen för Nextjet. Detta i väntan på den upphandling som nu sätter igång, meddelade verkets generaldirektör Lena Erixon när hon tillsammans med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) redogjorde för läget för de orter, främst i Norrlands inland, som drabbas hårdast av Nextjets konkurs.

Men att få fram flygbolag som är villiga och har möjligheter att snabbt hitta ledig kapacitet är inte lätt. Norwegian och SAS har inte den typen av flygplan, säger de. Flygbolaget BRA, med sin bas på Bromma i Stockholm, kan däremot tänka sig att flyga på de berörda orterna, men inte om det är Arlanda som gäller.

Bara Bromma

– Vi tycker det här kan vara intressant, men bara om vi får flyga på Bromma, säger Emma Sandsjö, kommunikationschef på BRA.

Att det är Arlanda som gäller för de statligt upphandlade flygrutterna norr ut, motiveras från Trafikverkets sida bland annat med att det där finns fler anslutningsflyg in- och utrikes. Men kommunalrådet Tomas Mörtsell skickar gärna en signal till myndigheten att se över det kriteriet i avtalet - att Bromma är betydligt bättre än att skumpa i en taxi 40 mil enkel väg till Umeå.

– Det viktiga är att få i gång trafiken, säger han.

Men de avtal för trafikplikt som gäller för linjerna till Hemavan, Lycksele, Vilhelmina, Arvidsjaur och Gällivare, och som har godkänts av EU, säger att det är Arlanda som gäller.

– Vi är enligt EU-förordningen tvingade att ange en flygplats på de orter det gäller, säger Håkan Jacobsson, utredare på Trafikverket, till TT.

Peter Larsson, vd för Svenska regionala flygplatser, poängterar att situationen är prekär och att man måste hitta en lösning.

– Om det nu finns ett bolag som kan tänka sig att flyga på de här linjerna och det faktiskt är ett nödförfarande så varför inte "titta bakom dörren", säger han.

Inte omöjligt

Det är inte omöjligt att ändra flygplats men det tar tid och kräver en ny EU-runda. Verket har heller inga start- och landningsrättigheter för linjerna på Bromma, de finns på Arlanda.

Trafikverkets besked är att ny upphandlad flygtrafik på Arvidsjaur och Gällivare ska kunna finnas på plats senast den 15 september, efter sedvanlig upphandling enligt EU-regler. För Vilhelmina, Hemavan och Lycksele räknar Erixon med att kunna direktupphandla för att få trafik "väldigt snabbt" på plats, enligt ett så kallat nödförfarande. Orsaken till skillnaden för de olika orterna, som alla ingår i den statliga trafikplikten, hänger ihop med att Nextjet flugit helt på kommersiella villkor till Gällivare och Arvidsjaur.

Arvidsjaurs kommunalråd Lotta Åman (S) konstaterar att situationen ställer till problem för kommunen:

– Det är trist för besöksnäringen och för näringslivet, men också för de medborgare som vill ta sig till och från destinationer, säger hon.

– Jag kan också tycka att EU-reglerna måste vara lite mer musikaliska. När sådana här saker händer måste man kunna förändra regelverket så att man fort får upp flygplanen i luften igen.