Annons
Nyheter

Varnar för orkanskadade bilar i Sverige

En ny ström av vattenskadade bilar med dolda fel som utslagen elektronik har börjat dyka upp på den svenska marknaden. Nu varnar branschen för bilar från USA, som drabbades hårt av flera orkaner i fjol. Fordonen kan vara livsfarliga att köra.(TT)
Publicerad 23 juni 2018

Under 2017 drabbades USA av kraftiga orkaner som Harvey och Irma. Enligt bilhistorikföretaget Carfax, som gemensamt med bilsajten Wayke varnar för orkanskadade bilar, kan 2018 bli ett av de värsta åren för försäljningen av dessa fordon.

””

Elfel och rostskador

Annons

Företaget räknar med att det totalt rör sig om cirka en miljon så kallade "floodcars", det vill säga bilar som hamnat under vatten och skadats vid orkanhärjningar. Av dessa beräknas hälften komma ut i trafiken igen. Många hamnar i Europa - och tusentals i Sverige. Siffrorna baserar företaget på exporten av orkanskadade bilar vid tidigare härjningar i USA samt på bilarnas VIN (Vehicle Identification Number) och statistik, som spåras.

Lars Stervander är kriminalinspektör vid regionala utredningsenheten i Stockholm och inriktad på fordonsbrott. Han tycker att man bör fråga sig hur pass väl bilarna har blivit torkade.

””

En del av bilarna hamnar som skrot i europeiska länder, till exempel Litauen.

””

Livsfarliga att köra

Bilarna körs till Tyskland, där de registreras och kan säljas vidare i andra länder i Europa. De kan komma till Sverige som tyskimporterade bilar, något som gör det svårt för köparen att se den amerikanska bakgrunden. Fordonen säljs inte dyrt, enligt Lars Stervander, men kostar i regel mindre pengar än vad ickeimporterade bilar gör.

Ofta manipuleras deras utseenden innan de säljs.

””

Han betonar att orkanskadade bilar kan vara livsfarliga att köra. Bilar som har stått under vatten kan ha elfel som kan vara svåra att upptäcka vid en försäljning, och dessa kan leda till att grundläggande säkerhetsfunktioner är ur funktion. Körassistentsystemet eller airbagen kan upphöra att fungera, till exempel.

Ett konsumentproblem

Christian Wittmann råder den som funderar på att köpa en andrahandsbil från USA att kontrollera bilens historik.

””

Ur ett brottsperspektiv är orkanskadade bilar mest ett konsumentproblem, menar Lars Stervander.

””
Annons

Han anser att bilköpare helst ska låta bli att köpa importerade bilar där man inte kan konstatera fordonets historia. Vill man ändå köpa en importerad bil tycker han att man kan vända sig till en firma som kollar upp historiken på bilar.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons