Annons
Nyheter

En "Aida" där kärleken får lysa

Aida är tillfångatagen i en krigisk värld där hennes älskade slåss mot hennes far. Ändå får den unga kärleken lysa på Kungliga Operan där Christina Nilsson nu debuterar i huvudrollen, och i en uppsättning som skildrar krigets mörker.(TT)
Publicerad 22 februari 2018

I augusti drog hon ner stormande applåder ute på Gustav Adolfs torg under Stockholms kulturfestival. Från den lite sömniga provpubliken under det första genrepet kommer nu några spontana glädjerop efter att Christina Nilsson sjungit samma aria.

Vid sidan av den berömda triumfmarschen är "O patria mia" ett av operans mest älskade stycken, där den ensamma Aida uttrycker sin lika vackra som sorgliga längtan efter barndomens skogar, efter en värld som hon aldrig kommer att återse.

””
Annons

I våras tog hon sin masterexamen på Operahögskolan i Stockholm och nu sitter hon här. Genrep och premiär väntar härnäst, men först en ledig dag.

””

90 sekunder

På Kungliga Operan hade hon tidigare gjort en roll i en ungdomsopera i den så kallade Rotundan. På den stora scenen hade hon bara, tillsammans med två andra, gjort ett 90 sekunder långt framträdande i "Rosenkavaljeren".

””

Nu är det dags för en huvudroll som hon "fullkomligt älskar" och i en uppsättning vars regissör, Michael Cavanagh, och scenograf Magdalena Åberg har jobbat hårt för att visa krigets mörker och fasa. Inga hästar på scenen. Däremot k-pistar och soldatkläder som andas fascism.

””
””

Började i höstas

I drygt ett år har hon vetat att hon skulle göra Aida, instuderingen tillsammans med hennes pianist började i oktober, därefter följde finjusteringar tillsammans med den amerikanske sångpedagogen Jonathan Morris i Schweiz.

Christina Nilsson, född 1990, provade operarösten redan som tolvåring, hos sin sånglärare på kommunala kulturskolan i Ystad. Hon tog sånglektioner, till en början 20 minuter i veckan, för en pedagog som hörde att hon hade röst för något mer och det innan hon själv knappt ens visste vad opera var.

””

Operamusiken var inget hon hade med sig hemifrån.

””
””

Röd klänning

Bakom henne i garderoben hänger nu Aidas korallröda klänning. Njutningsfullt talar Christina Nilsson om Verdis musik och om lyckan över att få ha en italiensk dirigent, Pier Giorgio Morandi, som tyst sjunger med i varje ord samtidigt som han dirigerar.

””
””
Annons

Premiären av "Aida" direktsänds i Sveriges Radio den 24 februari. Den 17 mars direktsänds föreställningen på 65 biografer runt om i landet, däribland i Ystad.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons