Annons
Nyheter

"Turistkatalog för internationella spelare"

80-talet och Kalla kriget framkallar starka minnesbilder hos alla svenskar äldre än 35. Nu ska Avalanche Studios försöka förmedla den svenska versionen av tidsepoken för en ny internationell generation spelare - med en obehaglig tvist.(TT)
Publicerad 24 mars 2019

Avalanche Studios har gjort sig känt för stora öppna spelvärldar där möjligheten att fritt utforska geografiskt varierande områden är en central byggsten. Även nya "Generation zero" är en öppen spelvärld, men förlagd till en något ovanlig plats: Sverige.

””

Mikrokosmos

Annons

Utvecklingsteamet har rest runt i Sverige och flugit drönare över städer och landskap, men också varit på Kungliga biblioteket i Stockholm och bläddrat i gamla möbelkataloger för att skapa en autentisk känsla av 1980-talets Sverige.

””

Spelarna kan också förvänta sig både gratis tillägg och tilläggsmaterial som kostar pengar i framtiden. Avalanche jobbar redan med nytt innehåll trots att spelet har release först på tisdag.

Ondsinta robotar

"Generation zero" utspelar sig 1989, och bygger därmed vidare på en tydlig trend i populärkulturen.

””

Handlingen vill han inte gå in på i detalj, men något som blivit uppenbart under arbetets gång är att det inte är fråga om vare sig zombier, ryssar eller utomjordingar som fiender. I stället är det robotar och maskiner som spelarna måste besegra.

Även om stora robotar i svensk 80-talsdystopi får anses vara ett relativt smalt visuellt område är Avalanche inte ensamma inom genren. Konstnären Simon Stålenhag har gjort sig känd för dystra svenska landskap där robotar eller maskiner har en framträdande roll. Frågan om vad som inspirerat Avalanche att skapa "Generation zero" har lyfts av bland andra Stålenhag själv.

Inspirationskälla

Emil Kraftling säger att Avalanche aldrig haft intresse av att "plagiera eller på annat sätt orättvist behandla en kollega i branschen".

””

Kraftling betonar i stället att det för utvecklarna har handlat om att göra "ett spel om vår barndom".

””

Simon Stålenhag skriver i ett mejl till TT att han inte ändrat åsikt sedan han kommenterade saken på Twitter i somras. Då ville han ha ett erkännande av likheterna, men påpekade samtidigt att "lån, referens och modifiering av andra artisters verk är en viktig del av konsten".

TT

Annons
Annons
Annons
Annons