Annons
Nyheter

Nytt signalsystem blir dyrt och försenat

Utvecklingen av det nya signalsystemet för tåg i Sverige kommer bli dyrare än beräknat. Brister och förseningar i planeringen kommer dessutom kosta ytterligare i underhåll av det gamla signalsystemet.(TT)
Publicerad 23 augusti 2018

Den svenska järnvägens signalsystem ska bytas ut men det blir både dyrare och tar längre tid än vad Trafikverket (tidigare Banverket) beräknat, enligt en granskning som Riksrevisionen gjort.

””

Det gemensamma EU-systemet som ska införas för tågtrafik och vara på plats senast 2030 heter European Rail Traffic Management System (ERTMS) och är ett signalsystem för att effektivisera och göra tågtrafiken säkrare och punktligare. Kostnaderna för införandet av hela systemet uppskattas till 30 miljarder kronor, tre miljarder av dessa gäller kostnader för utvecklingen av systemet i Sverige. Det är närmare tre gånger mer än Trafikverkets egen uträkning som gjordes 2010, där en uppskattad kostnad på 1,17 miljarder angavs. Men det är inget som oroar Trafikverket.

Annons

Kritiska brister

””

Sverige ligger i framkant med införandet av ERTMS och har redan det på vissa sträckor. Men systemet är fortfarande inte färdigutvecklat och det kommer även innebära en merkostnad att uppdatera redan existerande sträckor till den senaste nivån. Det har också inneburit att underhållet av det äldre signalsystemet, Automatic Train Control (ATC), har eftersatts i väntan på ett färdigutvecklat ERTMS, vilket i sin tur har dragit ut på tiden. Bristerna i det nuvarande ATC-systemet börjar dock nu bli kritiska. Reservdelar tillverkas inte längre och i stället används gamla delar från nedmonterade enheter för att laga där det går sönder.

Extra kostnader

””

Både Riksrevisionen och Trafikverket tror dock att den totala uppskattade kostnaden på 30 miljarder för att införa signalsystemet ERTMS ska kunna hållas. Men i den summan räknas inte underhållet av nuvarande system in.

””

TT

Annons
Annons
Annons
Annons