Annons
Nyheter

Allsvenskan säljer namnet till sponsor

Organisationen Svensk Elitfotboll (Sef) har sålt namnrättigheterna till allsvenskan. Köpare är det internationella fraktföretaget DHL, uppger Expressen. Sef:s generalsekreterare Mats Enquist hävdar dock att allsvenskan, som högsta herrserien hetat sedan 1924, inte kommer att byta namn.(TT)
Publicerad 17 mars 2018

Sef:s generalsekreterare Mats Enquist hävdar dock att allsvenskan, som högsta herrserien hetat sedan 1924, inte kommer att byta namn. Han skriver på Twitter:

"OK. Många spekulationer nu... Låt mig då säga: Allsvenskan kommer inte att byta namn. Punkt!".

Annons

Några fler detaljer om affären ger han inte, utan hänvisar till allsvenskans upptaktsträff som hålls i Stockholm på onsdag.

Namnsponsor inte ovanligt

Det är inte ovanligt att stora europeiska ligor, likt Premier League i England, har en namnsponsor och sedan många år döps många arenor, även i Sverige, efter stora sponsorer och företag.

Eva Ossiansson, varumärkesdoktor på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, nämner Volvo ocean race som ett lyckat sådant exempel. Att DHL:s förvärv av allsvenskans namnrättigheter kommer att bli framgångsrikt är hon dock inte säker på.

””

Otydlig koppling

När det kommer till företag som agerar sponsorer i idrottssammanhang går det inte alltid att hitta någon tydlig koppling mellan idrotten och varumärket, anser Ossiansson. I stället kan det handla om ett intresse från exempelvis en vd eller ledningsgruppen.

””

Under några år på 1980- och 90-talen hette Svenska cupen i fotboll för herrar formellt Skandiacupen även om de flesta medier och fans inte använde den beteckningen.

TT

Annons
Annons
Annons
Annons