TT-Utrikes

Kluven bild av omröstningen i spanska medier

TT-Utrikes

Konflikten mellan de katalanska separatisterna och regeringen i Madrid dominerar fullständigt nyhetsrapporteringen i Spanien. Den förbjudna folkomröstningen blev av - men bilden av vad som egentligen hände i Katalonien beror på vilka medier man tar del av.(TT)

Artikeln publicerades 2 oktober 2017.

Dagen efter märks inte mycket av den dramatiska folkomröstningen i Kataloniens huvudstad Barcelona. Morgontrafiken är omfattande och långsam, människor äter frukost på uteserveringarna - inte sällan en kaffe med mjölk och något sött litet bakverk.

Det är ungefär som vanligt med andra ord.

Men i tidningsstånden finns tydliga tecken på vad som hänt - och tydliga tecken på den splittring som råder i frågan om folkomröstningen och om polisens våld när den skulle stoppas.

Den katalanska tidningen El Punt Avuis förstasida pryds av en stor bild på poliser som ger sig på människor som vill rösta, och rubriken består bara av ett årtal: 2017.

Intill ligger den konservativa Madridtidningen La Razón. Bilden på förstasidan visar också poliser, men inget våld, och rubriken lyder "Bestämdhet mot kuppen".

Fundamentala skillnader

Under söndagen riktade regeringen i Madrid kritik mot den katalanska poliskåren Mossos d'esquadra, som till skillnad från den nationella polisen och paramilitära Guardia civil valde att inte använda våld för att stoppa folk från att rösta. Även det återges på La Razóns förstasida under rubriken "Mossos förräderi tvingar polisen och Guardia civil att agera".

"Skam och värdighet", skriver den katalanska tidningen Ara på sin förstasida och syftar på den spanska polisen respektive väljarna.

"Regeringen stoppar med kraft den olagliga omröstningen", lyder rikstidningen El País huvudrubrik.

Mediernas fundamentala skillnader i val av infallsvinklar har under processen som ledde fram till folkomröstningen fått mycket kritik: De katalanska medierna för att kampanja för självständighet och medierna i Madrid för att sprida en falsk bild av Katalonien och invånarnas vilja.

Ara har till exempel konsekvent undvikit att sätta ordet "olagliga" framför "folkomröstningen" i sin rapportering, trots att författningsdomstolen förbjudit omröstningen.

Intern kritik

Kritiken mot Madridtidningarna kommer i regel från Katalonien och vice versa. Men nu får public service-bolaget RTVE öppen kritik från ett par av sina egna journalister för hur bevakningen av folkomröstningen, kallad "1-O" för "första oktober", vinklades.

"Som journalist på TVE skäms jag över RTVE:s rapportering från 1-O. På nytt, public service i regeringens tjänst. #SOS", skriver Gabriel López på Twitter.

Hans kollega Vanesa Benedicto är inne på samma spår:

"Skam är vad jag känner som journalist på TVE när jag ser den sneda rapporteringen från nyhetsprogrammet Telediario. Det här är manipulation, twittrar hon.