Barnen jagar energitjuvar
– Man ska inte ha kranen på när man inte behöver den, säger Alice Nilsson som går i tredje klass i Änga- skolan i Ystad.
Hon och de andra eleverna i trean har målat ett stort träd som nu visas i biblioteket. Löven på trädet innehåller tips om vad man kan göra för att hushålla med el och vatten. Stäng kylen, duscha snabbare och tvätta med full maskin är några av de råd de delar med sig av.
Ossian Befwe-Öhrström berättar hur man kan göra för att duscha på kortare tid:
– Man ska schamponera fort, säger han och några andra barn lägger till att det är bra att stänga av vattnet medan man tvålar.
– Min pappa har inget hår så han behöver inte så mycket vatten, menar en flicka och de andra skrattar.
Filten värmer
Eleverna i årskurs två har experimenterat med värme- isolering. Nellie Borglund, Amanda Ljung-Hamrén och Wilma Anterup-Ekvall berättar entusiastiskt om hur de bäddat ner en kompis med en filt i en låda, stängt locket och mätt hur mycket varmare det blev i lådan.
– Hon var helt röd när hon kom ut! säger de och berättar hur värmen i lådan steg från 23 grader till 28 på fem minuter.
De är inte helt säkra på vilken slutsats man kan dra av detta men de kommer överens om att det är bra att dra en filt omkring sig om man vill bli varm.
– Och så ska man stänga dörren, säger de bestämt.
Hållbar utveckling
Barnen i klass 2-5 på Änga- skolan, Blekeskolan och Backaskolan har under hösten arbetat med hållbar utveckling och energianvändning. De har utgått från ett skolmaterial som kallas Energifallet som tagits fram av Naturskyddsföreningen. I samarbete med Ystads kommun och Region Skåne har Naturskyddsföreningen arbetat med de tre skolorna och låtit eleverna komma med förslag på hur alla kan spara energi och leva mer hållbara liv.
Eleverna ställer nu ut det som de lärt sig. Mellan 21 och 31 oktober pågår utställningen på stadsbiblioteket i Ystad.