Annons

Brand efter flygkrasch ska vattenbombas

Ett Gripenplan har kraschat utanför Ronneby efter en fågelkollision. Piloten ska ha skjutit ut sig och vara oskadd. En brand har brutit ut vid nedslagningsplatsen och sprider sig.
– Vi har inte börjat släcka än i den svåra terrängen utan har begärt förstärkning av flygbombning med vatten, säger räddningstjänstens representant vid en presskonferens.
Ronneby • Publicerad 21 augusti 2018
En polishelikopter vid avspärrningarna vid Möljneryd utanför Ronneby, där ett Jas Gripen flygplan kraschade under förmiddagen.
En polishelikopter vid avspärrningarna vid Möljneryd utanför Ronneby, där ett Jas Gripen flygplan kraschade under förmiddagen.Foto: Jörgen Ragnarsson/TT

Planet ska ha kolliderat med en fågel under en övningsflygning, enligt Försvarsmakten.

– Klockan 09.45 meddelade piloten fågelhaveri och han sköt ut sig ungefär åtta kilometer norr om F 17. Räddningshelikoptern var på plats 10–15 minuter senare, säger Philip Simon, presschef på Försvarsmakten, till TT.

Brandmän vid avspärrningarna vid Möljneryd utanför Ronneby, där ett Jas Gripen flygplan kraschade under förmiddagen.
Brandmän vid avspärrningarna vid Möljneryd utanför Ronneby, där ett Jas Gripen flygplan kraschade under förmiddagen.Foto: Jörgen Ragnarsson/TT
Annons

Enligt räddningstjänsten brinner det fortfarande på haveriplatsen och förstärkning är begärd.

– Jag kan konstatera att det brinner på nedslagsplatsen och att branden sprider sig. Vi har inte börjat släcka än i den svåra terrängen utan har begärt förstärkning av flygbombning med vatten, säger räddningstjänstens representant på presskonferensen.

Räddningstjänsten vädjar till alla att hålla sig borta från haveriplatsen eftersom röken är ohälsosam.

Olycksförloppet var väldigt kort, bara någon minut, enligt uppgifter från pressträffen.

Piloter är instruerade att vid olyckor försöka styra bort från tätbebyggda områden. Det är oklart från vilken höjd piloten sköt ut sig, men den bedöms som "ganska låg". Han var på ungefär 1 000 meters höjd när planet destabiliserades av en fågelkollision.

Flygtrafikledningen hade kontakt med piloten under hela förloppet, berättar en representant från Försvarsmakten.

Försvarets egen helikopter var snabbt på plats och kunde plocka upp piloten efter kraschen.

Åke Harrysson bor i närheten av nedslagsplatsen norr om Möljeryd.

– Jag stod ute och snickrade, då hörde jag en dov men ändå bastant knall. Då gick jag ut på gården och tittade. Då såg jag och hörde helikoptern. Den hörde jag nästan direkt efter smällen, den var där inom någon minut, säger han.

TT: Såg du något av kraschen?

Annons

– Nej det kunde jag inte, det var träd emellan. Men jag hörde ju helikoptern köra runt, runt och sedan såg jag även rök och då tänkte jag att de släckte en brand, säger Åke Harrysson.

TT: Hur långt ifrån dig slog planet ner?

– Det är svårt att säga men det kan vara mellan 500 och 600 meter, säger Åke Harrysson.

Piloten är förd till sjukhus för kontroll.

– Han är oskadd och mår efter omständigheterna väl. Det är ändå en viss påfrestning när man skjuter ut sig som pilot, säger Philip Simon.

Kraschen ska ha skett i ett skogsområde. F 17 kommer tillsammans med polisen att spärra av området och se till att olycksplatsen bevakas.

– Vad vi vet nu är ingen tredje part påverkad av kraschen, säger Philip Simon.

Ett vittne såg först ett lågt flygande plan, därefter en rökpelare, uppger SOS Alarm för TT. Kraschen har inte skett på själva flygplatsen.

– Det har ingen påverkan på det civila flyget alls, säger Åsa Öhman, pressansvarig på Swedavia.

Tillverkaren Saab har ännu inte velat kommentera om de kommer att vidta några åtgärder i samband med olyckan.

Annons

– Det är för tidigt att säga. Vi får återkomma kring sådana saker, säger Petter Larsson, pressekreterare på Saabs presstjänst.

Adam Jansson i Karlskrona var på flygplatsen i Ronneby för att hämta en person ungefär 20 minuter före kraschen, berättar han för SVT Nyheter Blekinge.

– Jag såg att de höll på att öva överflygningar med Gripenplanen. De gjorde många upprepade överflygningar och jag filmade när de kom in, susande lågt. De gör det ibland för att öva inflygningar och så viker de av alldeles innan de landar, och så sticker de iväg igen och cirklar, säger han till TT.

Först när han kom hem till Karlskrona läste han att ett plan kraschat alldeles efter att han lämnat platsen.

Lars Bergström, flottiljchef för Blekinge flygflottilj (F 17), kommenterar Jas Gripen kraschen utanför Ronneby under förmiddagen.
Lars Bergström, flottiljchef för Blekinge flygflottilj (F 17), kommenterar Jas Gripen kraschen utanför Ronneby under förmiddagen.Foto: Johan Nilsson/TT

– Jag är glad över att det gick bra för piloten i alla fall.

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) anser att olycksförloppet ändå visar att säkerhetsarbetet fungerar.

– Självklart går tankarna till piloten. Enligt den information jag har fått har piloten agerat precis som man ska göra i en sådan här situation och att han sedan hämtades upp relativt snabbt i en räddningshelikopter. Det här visar att flygräddningskedjan fungerar, säger Peter Hultqvist (S), till TT.

– Sedan avvaktar jag vad haverikommissionen och deras haveriutredning kommer fram till vad gäller orsak och verkan i den här olyckan.

TT: Har du några spontana tankar kring hur det här påverkar Sveriges möjligheter att göra affärer med Jas-systemet?

– Nej, jag spekulerar inte om något sådant. Jag konstaterar bara att det från tid till annan kan inträffa situationer där alla flygplanstyper på något sätt drabbas av olyckor, det är inget unikt för Jas-systemet, säger Peter Hultqvist.

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons