Snabbväxande företag i Ystad hittade rätt väg
Han och kompanjonen Christian Adler har tidigare arbetat på Intertranspedia och Ytrans. När de båda Ystadsföretagen såldes till norska storföretaget Bring väcktes tanken att starta eget för att få arbeta i en mindre organisation.
– Vi är uppväxta i det sättet att arbeta och tyckte om det, säger Patrik Nilsson.
Efter några månader på Bring sa han och Christian Adler därför upp sig och startade YTL – Ystad transport & logistics. De har aldrig ångrat sig.
– Vi var tre när vi startade 2012. Nu är vi 14 i Ystad, en i Borås och en i Ukraina, säger Patrik Nilsson.
– Vi har haft tur och skicklighet. Konjunkturen var låg när vi startade och nu är det högkonjunktur.
YTL:s huvudkontor finns på bottenvåningen i terminalbyggnaden intill Polenterminalen i Ystads hamn. På våningen ovanför huserar hamnbolaget.
– Vi förmedlar transporter. Vi äger inga bilar. Vi har åkerier som kör åt oss. I stället för att ett företag ringer tio åkerier ringer de till oss och köper plats på bilar, säger Patrik Nilsson.
– Det är utländska åkerier. Det är gamla kontakter.
Företagets huvudmarknad är Östeuropa, men det arbetar även med transporter till och från Turkiet. 90 procent av lastbilarna kör till och från Sverige. Största delen går via hamnarna i Ystad och Karlskrona.
Företagets omsättning går uppåt. 2016 var den 107 miljoner kronor och 2017 148 miljoner. Resultatet förra året var plus 9,5 miljoner kronor före skatt.
– Vi hade inte kunnat öka så mycket om vi inte haft rätt personal. Vi har oerhört duktiga medarbetare, säger Patrik Nilsson.
YTL är nu nominerat till Årets tillväxtpris, som delas ut på Sparbanken syds stiftelses tillväxtdag på onsdag. Företaget är också ett av fyra i Ystad som är med på tidningen Dagens industris lista över de företag som växer mest i Sverige – gasellföretag.
De båda ägarna ser det som ett bevis på att det gått bra, men är inget som i sig skapar nya affärer.
– Det är mer en fjäder i hatten för oss, det är inget vi kämpat för. Det är väldigt tacksamt, säger Christian Adler.
När YTL startade var Lars Lönnquist med den tredje som var med. Han var också delägare, men lämnade vid pensioneringen. Lars Lönnquist ägde tidigare Ytrans och sålde det till Intertranspedia.