Första bilen tillbaka i Ystad

Ystad Artikeln publicerades

Bröderna Cederholm i Ystad var pionjärer och byggde den första bilen i Sverige. 120 år efter den första, fatala premiärturen är bilen tillbaka, näst intill på brödernas gata.

Cederholmaren, som ångbilen kallas, har fram till nu visats på Johannamuseet utanför Skurup.

– Nu ska den visas på Militärmuseet på gamla regementsområdet, säger Per-Axel ”Pax” Sjöholm, ordförande i Ystads Fornminnesförening.

Per-Axel ”Pax” Sjöholm berättar att bröderna bodde på Riegården på Dammgatan i Ystad. Jöns Cederholm var målarmästare, brodern Anders var sme´. Den senares kunskaper kom säkert väl till pass när bilen byggdes.

1891 eldade man för första gången på under pannan och fick bilen i rullning. Sen gick det galet. Uppgifterna om vad som hände går lite isär. Antingen körde bröderna in i en mur eller så slutade premiärturen i ett dike i Sandskogen.

Möjligen bidrog det faktum att bilen saknade broms till att det gick som det gick. Men skam den som ger sig. En ny Cederholmare byggdes på gården vid nuvarande Charlotte Berlins museum.

Enligt Per-Axel ”Pax” Sjöholm är bilen fortfarande i körbart skick. Den kommer dock inte på tisdagen, dagen för den stora återkomsten, köra för egen maskin från Skurup till Ystad.

Per-Axel ”Pax” Sjöholm är glad att Cederholmaren nu ska kunna ses i Ystad.

– Den första bilen ska så klart visas där den tillverkades.

Bengt Almkvist, som driver Johannamuseet utanför Skurup, tycker däremot att det är lite sorgligt att bilen ska lämna museet.

– Vi har haft den här sedan 1967 och jag vet ju att vi har haft den till låns, men museet har haft en väldig glädje av att ha Sveriges äldsta bil här.

Han är mycket imponerad av bilens kvalitet.

– Det är ett fantastiskt hantverk som bröderna Cederholm har skapat. Det krävs ett brinnande intresse för att lyckas med det, med tanke på vilka verktyg som fanns på den tiden.

Bilen har lånats ut ett antal gånger under åren, berättar Bengt Almkvist.

– Den har körts och visats upp i Stockholm, Malmö och Ystad och för 20 år sedan var den med i Antikrundan.

Han säger dock att det är ett relativt stort projekt varje gång den ska startas.

– Det tar minst en halvtimme att elda upp och få igång den. Dessutom krävs det ganska omfattande besiktningar av ångmotorn och översyn av säkerhetsventiler och annat för att man ska få köra med den. Besiktningen kostar tusentals kronor.