Annons

Hamnen hoppas få del av miljarderna

I dag lägger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) fram regeringens förslag på hur 522 miljarder kronor ska investeras i svensk infrastruktur fram till 2025. Ystads hamn vill gärna ta del av kakan.
Ystad • Publicerad 8 april 2014
Välkomna till Ystad. Hamnens vd Björn Boström och ordförande Henrik Plantin välkomnar de moderata riksdagsledamöterna i trafikutskottet till Ystad. Från vänster Björn Boström, Christer Akej, Jan-Evert Rådhström, Jessica Rosencrantz, Henrik Plantin, Lotta Finstorp och Gunnar Hedberg.
Välkomna till Ystad. Hamnens vd Björn Boström och ordförande Henrik Plantin välkomnar de moderata riksdagsledamöterna i trafikutskottet till Ystad. Från vänster Björn Boström, Christer Akej, Jan-Evert Rådhström, Jessica Rosencrantz, Henrik Plantin, Lotta Finstorp och Gunnar Hedberg.Foto: Foto: Sprisse Nilsson

Högst upp på prioriteringslistan för Ystads hamn står ombyggnaden av Dragongatan. Men när Ystads hamnbolag på måndagen fick besök av moderata riksdagsledamöter från trafikutskottet hade de inga löften med sig. De var där för att knyta kontakter och bilda sig en uppfattning om verksamheten.

– Det är viktigt att få en egen bild och träffa folk på plats. Det ger mycket mer än att bara läsa in sig på ett ärende, säger Lotta Finstorp riksdagsledamot från Flen.

Annons

Problematiken

Bara genom bilfärden ner till hamnbolagets kontor hade hon och hennes partikamrater i trafikutskottet kunnat bilda sig en uppfattning om hur E 65 till och från hamnen delvis är 30-väg där Dragongatan går förbi Kunskapsskolan.

– Man kan ju titta på en karta, men man förstår ju problematiken bättre när man har åkt på vägen. Jag kan tänka mig hur det ser ut under högsäsong när färjorna kommer in.

Björn Boström bjöd ledamöterna på en genomgång av hamnens verksamhet och utvecklingspotential. Utskottets lokale representant Christer Akej tycks ha talat sig varm för sin region på sitt jobb.

– Akej pratar om den här regionen hela tiden i utskottet. Det är viktigt med lokala frågor och att vi får kännedom om dem, säger Jan-Evert Rådhström från Torsby, vice ordförande i trafikutskottet.

Förutom Dragongatan så står utbyggnad av E 65 till 2+2-väg och en upprustning av riksväg 13 på hamnens önskelista. Oavsett om dessa satsningar kommer att ingå i regeringens beslut om den nationella transportplanen så anser Jan-Evert Rådhström att hamnens lobbyverksamhet är viktig.

Levande process

– Planen är en levande process. Den löper över tolv år. De projekt som ska genomföras de första tre åren är spikade, men de som ligger i slutet av perioden är öppna, så det finns all anledning att jobba vidare med det här, säger Jan-Evert Rådhström.

– Satsningen på Dragongatan ligger också helt i linje med regeringens ambition att satsa på stråk som binder samman. Det gör verkligen hamnen i Ystad, säger Christer Akej.

Kvällen avslutades med studiebesök på Bornholmskatamarenen Leonora Christina och middag på Polonia.

Taner Caliskan
Carl Johan Engvall
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons