Annons

Insändare: Nödvändigt rusta upp Grevebanan och E 65

Under den sista veckan valde jag att åka tåg till mina uppdrag. Två resdagar upplevde jag rejäla förseningar. Detta är tyvärr vardagsmat för många resenärer, som åker regelbundet. Anledningarna är oftast ett nedslitet järnvägsnät, som försummats under flera år.
Ystad • Publicerad 27 juli 2018
Detta är en opinionstext i Ystads Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Rusta upp Grevebanan, till exempel med dubbelspår, skulle avsevärt höja pålitligheten för pendlarna.
Rusta upp Grevebanan, till exempel med dubbelspår, skulle avsevärt höja pålitligheten för pendlarna.Foto: Mark Hanlon

Trots goda finanser har infrastrukturen (vägar och järnvägar) kommit i andra hand med följd att vi har ett vägnät, som på många sträckor kan jämföras med länder i forna öst. Järnvägsnätet är så nedslitet att det ständigt kollapsar.

Samtidigt propagerar man politiskt för en ökad användning av järnvägar och bussar. Detta känns tyvärr inte trovärdigt, när man inte kan nå upp till en godtagbar standard på dagens järnvägs och vägnät.

Annons

Grevebanan-Ystad-Simrishamn är en av de sträckor som lär vara i stort behov av renovering. Den dåliga standarden visar sig också i många förseningar och inställda tåg.

Järnvägen är i likhet med E65 en viktig förutsättning för att Ystad-Österlen ska kunna behålla sin yrkesverksamma befolkning.

Boendemiljön upplevs av flertalet familjer fördelaktig men detta uppväger dock inte de dåliga kommunikationerna. Ska man kunna jobba i Malmöregionen måste man också kunna lita på transportapparaten och komma i tid till jobbet.

Inställda/ försenade avgångar eller långa köer på E 65 är definitivt inget som uppmuntrar människor att etablera sig hos oss på Österlen.

Vi inom KD Ystad vill verka för en snar standardhöjning av järnvägen men också för en utbyggnad av E 65. Tidigare har vi väckt tankar om förbifarter till Ystad, vilket naturligtvis hänger samman med ovanstående fråga.

Mina tågresor aktualiserar ytterligare ett problem nämligen den dåliga informationen och organisationen. Varför ska det vara så svårt att ge ordentlig information?

Min resa började i Ystad med ersättningsbuss. Vi stod som "levande frågetecken" utan information med följd att förvirring och irritation uppstod. På Centralen i Malmö stängde kundtjänstenklockan 20 och 70 samtal före i telefonservice och jag hade missat sista avgången till Karlshamn. De stackars stationsvärdarna hade inte heller mycket att komma med.

Ersättningsbussarna kunde också ha fungerat mycket smidigare om det funnits en vilja och organisationsförmåga från trafikverket sida.

Standardhöjningarna av transportnätet ligger på längre sikt, men information och organisation borde kunnat åtgärdas omedelbart.

Resenärer och ansvariga politiker måste ställa högre krav på drift och underhåll, vilket förhoppningsvis leder till en efterlängtad kvalitetshöjning av tågresorna. Det är verkligen inga oöverstigliga krav vi ställer på myndigheterna.

Annons

Göran Göransson

KD Ystad

Annons
Annons
Annons
Annons