Annons

Kommundirektören om hamnprojektet: ”Pausen kan öka tryggheten i beslutet”

Beslutet att pausa hamnprojektet behöver inte få så stora konsekvenser. Den bedömningen gör kommundirektör Jonas Rosenkvist.
– Om politikerna blir tryggare inför ett så stort beslut, kan betänketiden behövas, säger han.
Ystad • Publicerad 28 augusti 2018
Kommundirektör Jonas Rosenkvist tror inte beslutet att pausa hamnprojektet behöver få så stora konsekvenser på kort sikt.
Kommundirektör Jonas Rosenkvist tror inte beslutet att pausa hamnprojektet behöver få så stora konsekvenser på kort sikt.

För knappt två veckor sedan var S+C överens med den borgerliga oppositionen om att investera 950 miljoner kronor i två färjelägen i den yttre hamnen. Men i förra veckan drog Moderaterna plötsligt i handbromsen och förklarade att man ville pausa hamnprojektet för att få tid att hitta annan finansiering än det planerade upplåningen.

Utspelet fick S+C att gå samma väg och nu pausas projektet.

Annons

Jonas Rosenkvist tror inte att det beslutet behöver få så stora konsekvenser, förutsatt att pausen inte blir för lång.

– Det som stod på tur att hända i projektet var att fullfölja upphandlingen av nya färjelägen, värdera anbuden och så småningom ta beslut om vem som ska få bygga, säger Jonas Rosenkvist.

Investeringen på 950 miljoner kronor ska enligt planen finansieras med upplåning.

– Det är det gängse sättet att hantera kommunala investeringar.

Moderaternas tvekan kring projektet handlar främst om oro för upplåningen av så stora belopp. Därför vill partiet att man undersöker om det finns möjlighet att hitta andra finansiärer till hela eller delar av projektet.

Att låna 950 miljoner kronor beräknas kosta 40 miljoner kronor om året.

– När Ystads kommun gör investeringar i hamnen förväntas bolaget ta ut kostnaden av sina kunder och betala de kostnader som investeringen medför genom arrendet till kommunen. I det här fallet handlar det om så stora summor att kommunen inte räknar med att hamnen kan bära kostnaderna från år ett.

Först om tio år beräknas hamnen fullt ut klara den ökade kostnaden. Till dess förväntas kommunens övriga bolag stå för delar av kostnaden.

– Kostnadsberäkningen bygger på betydligt högre räntesatser än de som gäller i dag och är ganska grovt kalibrerade när det gäller avskrivningstider. Den årliga kostnaden skulle alltså kunna bli lägre, säger Jonas Rosenkvist.

I kalkylen antar man även att trafiken i hamnen ska öka i samma takt som de senaste 15 åren.

Annons

– Även det är en vedertagen modell för beräkning av takten i utvecklingen. Men allt är givetvis bara antaganden, som det är alltid är med investeringar i framtiden, säger Jonas Rosenkvist.

Cecilia BillgrenSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons