Konflikthantering på schemat

Ystad Artikeln publicerades

Hur ska en riktig kompis vara och hur känns det om man blir kallad fula saker? Det och mycket mer diskuterade eleverna på Parkgymnasiets IV-program under torsdagens konfliktsatsning.

– Man ska kunna tänka på sig själv, men man måste också kunna tänka på andra. Det är viktigt för att personer i ens närhet ska må bra, säger konflikthanteringskonsulten Michael Högberg och möts av fundersamma blickar.

Han talar om känslor kopplade till olika händelser. Och om beteenden elever emellan.

Michael Högberg arbetar även med dramapedagogik och spelar upp hur han hjälper en lärare att hämta en penna. Då uppmanas eleverna runt omkring att ropa glåpord.

– Fjäskis! Pucko! Lärarens gullegris!

Michael Högberg kryper ihop och sätter sig ner igen.

– Vad var det som hände? Era ord fick mig att inte vilja hjälpa läraren, säger han.

Ord, handling och konsekvens alltså. Det handlar om att göra ungdomarna medvetna om känslor och hur någons uppförande kan påverka andra.

– Vi lärare kan säga åt eleverna hur de ska eller inte ska göra, men det här är ett bättre och mer avslappnat sätt att jobba, säger läraren Jonas Mårtensson.
Enligt honom finns en del problem inom klassen.

– Några av eleverna har svårt för sociala kontakter och det uppstår ibland konflikter. Därför känns den här satsningen så viktig.

Att man kunnat hyra in Mikael Högberg och avsätta en hel dag för elevsämjans skull, hänger samman med att klassen tilldelats ett stipendium på 15 000 kronor från Sparbanken Syd.

Och förutom torsdagens föreläsningar räcker pengarna även till lite extra utbildning av lärarna i ämnet. Längre fram under våren planeras dessutom för ytterligare en dag under Michael Högbergs ledning.

Själva stipendiet delas ut av Sparbankens representanter i nästa vecka.

– Då ska eleverna fixa en mottagning med bland annat snittar och fotografering. På så vis får ungdomarna vara involverade på alla sätt, säger Jonas Mårtensson.