Köpte sin barndoms drömbil

Ystad Artikeln publicerades

Mats Ahnlund var 13 år när han för första gången såg en Måsvinge, Mercedes-Benz sportbil från 1950-talet med uppfällbara dörrar och en mullrande sexcylindrig motor. Han intalade sig själv att någon gång skulle han ha en sådan kärra och för två år sedan kunde han köpa sin barndoms drömbil.

– Det är samma bil som jag såg på Storgatan i Strömsund när jag var 13, säger norrlänningen Mats Ahnlund.

Den motorfrälste 69-åringen bjuder på en liten åktur i bilen som far iväg som en raket. Konstruktionen med de vinglika dörrarna har delvis en teknisk förklaring.

Bilen är byggd på ett skelett av rör och skulle bli en för svag konstruktion med konventionella dörrar. Men det ser så klart fräckt ut också. Mercedes har också byggt en ny version av den klassiska fartvidundret.

Nu får man sätta sig och svänga benen över kanten på tröskeln för att komma ner i bilen.

Instrumentpanel, ratt och hela designen ger en härligt gedigen känsla, ett stycke 50-tal om man så vill.

”En magisk bil”

Naturligtvis saknas det säkerhetsbälten.

– Det är en magisk bil, säger Mats Ahnlund innan han accelererar och snabbt kommer upp i den fjärde och högsta växeln.

Bilen far fram mellan åkrarna och fälten med ett dovt mullrande. Varje krängning känns och landskapet är nära.

Mats Ahnlund, som sommartid bor på Österlen, är konstvetare och tycker att en bil som hans ögonsten från det tyska prestigemärket är fullt jämförbar med vilket högstående konstverk som helst.

– Bilar speglar hela designhistorien, säger han.

Det är inte heller en slump att hans bilhjärta främst klappar för 50-talsbilar.

Då väcktes hans bilintresse, då köpte han sin första bil, en Mercedes-Benz 170 SA Cabriolet av 1951 års modell.

Sedan har han köpt en och annan bil och hemma i garaget har han så många fordon så att han har tappat räkningen. Det är också en definitionsfråga vad som är en bil.

– De är i olika stadier.

Bättre priser förr

Han har också ägt andra Måsvingar, och även den öppna roadstern. Numera är det olösligt för de flesta att köpa sportbilen, men Mats Ahnlund är gammal i gamet och gjorde sina investeringar när priserna var mer humana.