Annons

Lantmännen stöttar bönderna med 220 miljoner

För första gången kommer ett krispaket från kooperativa Lantmännen riktat till ägarna – Sveriges bönder. Sammanlagt kommer 220 miljoner kronor att betalas ut i återbäring och extra rabatter.
Publicerad 10 augusti 2018
Foto: Johan Nilsson/TT

Sverige

För första gången kommer ett krispaket från kooperativa Lantmännen riktat till ägarna – Sveriges bönder. Sammanlagt kommer 220 miljoner kronor att betalas ut i återbäring och extra rabatter.

Annons

Jordbruk

– Situationen är väldigt unik och läget är riktigt, riktigt besvärligt för i stort sett alla Sveriges lantbrukare. Det ser visserligen lite olika ut, på vissa håll har det kommit en del nederbörd medan andra inte fått regn sedan i april. Men alla har drabbats på något sätt, säger Per Olof Nyman, vd och koncernchef för Lantmännen till TT.

Lantmännen betalade i maj ut 566 miljoner kronor i utdelning till ägarna, cirka 25 000 bönder. Det var nästan 60 miljoner mer än året innan. I princip bygger utdelningarna på medlemmarnas handel med Lantmännen och till viss del också utdelning på kapital. Lantmännens resultat 2017 uppgick till 1,55 miljarder kronor.

– Hade vi anat omfattningen av torkan redan i maj hade kanske styrelsen höjt utdelningen, men den var ju inte känd då.

Ledningen för Lantmännen varnar för att krisen för jordbruket får långtgående konsekvenser, inte bara i närtid utan under flera år. Sverige riskerar i år att bli nettoimportör av spannmål och foderbristen väntas leda till att djur måste slaktas i förtid. Det överskottet leder i förlängningen dock till en brist på svenskt kött.

Per Olof Nyman håller med företrädarna för den svenska slakteribranschen som den senaste tiden slagit fast att det inte är aktuellt att slakta mer än vad som efterfrågas. Att frysa in köttet är inte en framkomlig väg, anser han.

– Det är konsumtionen som är den stora bromsklossen. Att slakta djur utan att kunna sälja köttet är inte en framkomlig väg. Vad som är viktigt är att vi i möjligaste mån köper svenskt kött och om konsumtionen ökar så kan slakterierna slakta mer.

TT
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons