M vill pausa hamnprojektet: ”Finansieringen måste utredas”

Ystad Artikeln publicerades
Ystad hamn
Ystad hamn

Moderaterna drar i nödbromsen och vill pausa hamnprojektet.

– Vinner vi valet kommer vi att utreda finansieringen. Hittar vi ingen extern medfinansiär kan vi inte gå vidare, säger Henrik Plantin (M), vice ordförande i hamnbolaget.

I våras beslöt kommunen att göra en upphandling av arbetet att bygga två nya färjelägen i den yttre hamnbassängen. Kommunen har även skrivit en avsiktsförklaring med de polska rederierna, Polferries och Unity line och förbundit sig att bygga nya färjelägen till rederiernas nya större båtar. Även Moderaterna stod bakom de besluten.

Partiet har tidigare även kritiserat majoriteten för att vara väl långsamma i hamnprojektet. Men nu gör Moderaterna en helomvändning, drar i handbromsen och gör en valfråga av hamnprojektet.

– Vi får många frågor av Ystadsborna och har förstått att hamnprojektet engagerar väljarna, säger oppositionsrådet Kristina Bendz (M) och medger att det även funnits en intern diskussion om finansieringen av flytten till det yttre hamnläget.

Partiet har tagit ett enhälligt beslut om att pausa hela projektet. Vinner M valet kommer man att avbryta upphandlingen och utreda finansieringsmöjligheterna.

– Det är inte rimligt att en liten kommun som Ystad med 30 000 invånare ska stå för investeringarna i en hamn som är ett riksintresse. Riskerna med att låna till hela investeringen är stora, säger Kristina Bendz.

Moderaterna ifrågasätter såväl de beräknade inkomsterna som kostnaderna.

– Vi tycker inte man har tagit höjd för eventuella räntehöjningar eller konjunktursvängningar, säger Henrik Plantin.

Enligt Moderaternas beräkningar förslår inte heller de 950 miljoner kronor som projektets första steg förväntas kosta.

– Det handlar snarare om en investering på tre miljarder kronor innan den inre hamnen kan förvandlas till en ny stadsdel. Det känns oärligt mot kommuninvånarna att inte redovisa hela den summan, säger Kristina Bendz.

Moderaterna hoppas hitta externa intressenter för hamnprojektet.

– I Europa finns bolag som är beredda att investera i infrastruktur. Jag hoppas vi kan intressera dem, säger Henrik Plantin.

Han tror att man behöver ett halvår för att undersöka finansieringen.

– Skulle ingen intressent ha dykt upp då bevisar det att det inte finns ekonomi i projektet och då ska inte heller Ystads kommun genomföra det, säger Henrik Plantin.

I ett sådant läge blir det alltså ingen utbyggnad av hamnen, utan Polenrederierna får fortsätta köra med nuvarande båtar.

– De håller kanske ytterligare tio år. Sedan får Ystad vara utan Polentrafik, säger han.

Men Moderaterna tror inte det behöver gå så långt, utan räknar med att hitta privata finansiärer.

– Vi är inte emot vare sig flytten till det yttre hamnläget eller mot den nya stadsdelen Hamnstaden, utan vill bara ha tid att utreda frågan och få ett bättre underlag, påpekar Kristina Bendz.

Fakta

Hamnprojektet

Bygget av de två nya färjelägena i den yttre hamnbassängen beräknas kosta runt 950 miljoner kronor. I den summan ingår även muddringen av den yttre hamnen.

Pengarna finns med i budgeten som fullmäktige spikade i förra veckan. Investeringen finna även i den skuggbudget, som Moderaterna lagt fram.

Enligt majoritetens beräkningar ska investeringen bekostas med lån, som i sin tur ska betalas med avkastningen från de kommunala bolagen.

Visa mer...