Möten ger sommarjobb

Ystad Artikeln publicerades
Rekryteringsträffen i Surbrunnsparken är ett populärt arrangemang som Arbetsförmedlingen hållit i flera år. Här intervjuar Kåseberga Café & Bistros Sandra Mårtensson nya arbetssökande.
Foto:Sprisse Nilsson
Rekryteringsträffen i Surbrunnsparken är ett populärt arrangemang som Arbetsförmedlingen hållit i flera år. Här intervjuar Kåseberga Café & Bistros Sandra Mårtensson nya arbetssökande.

Jakten på sommarjobbarna har börjat. På onsdagen hölls en rekryteringsträff i Ystad med jobb inom hotell- och restaurangbranschen, och intresset var stort.

Det surrar med intensiva samtal i den gamla dansrotundan Surbrunnsparken.

Arbetssökande kockar, diskare och servitriser går runt och presenterar sig själva som i en slags speed-dating, medan krögare och kaféägare berättar om sina förväntningar på sommarjobbare.

Sandra Mårtensson som äger Kåseberga Café & Bistro har varit med flera gånger. Nu är hon på jakt efter fyra kockar som kan jobba i sommar.

– Detta är ett effektivt sätt att träffa många sökande på en gång. Jag letar efter folk med hög arbetsmoral som klarar högt tempo och som har bra råvarukännedom. Utbildning är inte det viktigaste, erfarenhet och inställning kommer före, säger hon.

Många av de arbetssökande som kommit till Surbrunnsparken är nyanlända till Sverige.

22-årige Alhosary Nazeeh pluggade informationsteknik vid universitetet i Damaskus, men fick fly Syrien på grund av kriget. I dag bor han i Simrishamn och läser svenska i Ystad.

– Jag har varit här i ett och ett halvt år, och hoppas kunna fortsätt min utbildning vid Lunds universitet i höst. Men fram tills dess vill jag ha ett jobb. Jag tar vad som helst, säger han.

För 17-åriga Ystadsbon Johanna Nordbeck var det första besöket på en jobbmässa.

– Det är kul att träffa folk i branschen så här. Då har man lättare att få en inblick hur det är att arbeta på just det eller det stället.

Hon har själv arbetat på restaurang tidigare.

– Jag gillar tiderna, att jobba kvällar och helger. Men framförallt tycker jag om att möta folk och det gör man ju verkligen i ett serviceyrke. Om jag gör någon nöjd och glad, då mår jag själv bra, säger Johanna Nordbeck.