Annons

Nytt biljettsystem: Då säger vi hej då till jojo-korten

Skånetrafikens avtal med nuvarande biljettoperatören löper ut i mitten på december och i samband med det ska jojo-korten fasas ut.
Istället satsar man på att digitalisera och att öka användandet av appen.
Skåne • Publicerad 16 september 2019 • Uppdaterad 17 september 2019

Den 14 december ska jojo-korten helt försvinna från Skånetrafikens utbud och man kommer inte längre att kunna använda sig av de kulörta rabattkorten på bussar och tåg.

Det är i samband med att Skånetrafikens avtal med den nuvarande operatören är på väg att löpa ut som man passar på att reformera systemet.

Annons

– Operatören äger allt från biljettautomater till jojo-korten i vårt system. Men nu börjar en del funktioner bli gammalmodiga. Att det tar 24 timmar att ladda ett Jojo kort på vår hemsida eller att det är många knapptryckningar i våra biljettautomater är inte särskilt kundvänligt. Det blir också krångligt och dyrt med en avtalsförlängning, berättar Camilla Bunke, försäljningschef på Skånetrafiken.

Det är alltså inte jojo-korten i sig som Skånetrafiken ser något problem med när man vill reformera, utan det är helt enkelt dags för en modernisering och digitalisering av systemet.

”Appen är den största kanalen vi har för biljettförsäljning och information”

Fokuset kommer därför istället att ligga på ett ökat användande av Skånetrafiken-appen, som lanserades i mars 2017, och vars användarantal har skjutit i höjden sedan dess.

– Appen är den största kanalen vi har för biljettförsäljning och information. Vår kundnöjdhet ligger på hela 80 procent och de flesta tycker att det är enklare att använda sig utav den än av både nätet och rabattkorten, säger Camilla Bunke.

Tanken är att jojo-korten ska försvinna helt den 14 december 2019 och ersättas med en annan typ av kort som man ska ladda in resor på – istället för pengar.

Men den större satsningen framöver blir vidarearbetet med appen, som har flest antal användare och ser ut att få ännu fler. Drygt hälften - omkring 70 procent av kunderna använder appen idag, enligt Skånetrafiken – som tror att ännu fler kommer att övergå till den.

Vill få äldre resenärer att bli digitala

Många äldre använder sig av gratisresor de får via ett så kallat seniorkort, och kommer därför inte att påverkas av jojo-kortens försvinnande. Men även den äldre åldersgruppen, som ofta kan ha svårigheter med digitala kanaler och funktioner, ska bli vägledda till ett säkert användande av appen.

– Genom att bland annat föreläsa på diverse seniorträffar, som PRO-förmedlingar, och möta äldre ute ser till att lära ut funktionerna till den generationen också. Det är dem vi vill få med i digitaliseringen.

Förutom den fortsatta app-satsningen kommer Skånetrafiken också att behöva reformera biljettautomater och andra betalsätt. Möjligheten att använda sitt bankkort på bussar ska utvecklas för turistnäringens skull och redan i december ska det räcka med att ”blippa” sitt bankkort då man köper en biljett.

– Vårt mål är att förenkla resandet och vi hoppas att kunderna ska upptäcka fler fördelar med det nya systemet.

Paulina Leuku ShakeriSkicka e-post
Så här jobbar Ystads Allehanda med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons